Foto iFokus

Foto

Etikettadobe-photoshop-lightroom-elements
Läst 11703 ggr
RebeccaMelander
0

Svart bakgrund?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

heej jag undrar hur man skulle kunna få bakgrunden svart men att hästen fortfrande ser lika dan ut. om ni förstår xD Förklara järna hur man gör oxå

här är en bild jag tagit som jag vill göra det med

tacksam för svar /Rebecca

RebeccaMelander
0

Å juste bilden är dålig jag vet men det är bara ett prov ex haha

RebeccaMelander
0

Ingen som kan hjälpa mig?!

Fotokanen
0

lägg upp en annan bild som är bättre.. om man skulle göra om bakgrunden till svart så skulle den inte bli någon bra.. men testa o gör en svart ram runt den bara

RebeccaMelander
0

men ram vet jag hur man gör xD jag vill veta hur man gör hela bakgrunden i en annan färg lixom

Anna
0

Om bakgrunden redan är mörk kan det räcka med att markera det område man vill byta färg på och sedan fylla detta med svart/annan önskad färg.

Men för det mesta ser det väldigt dåligt gjort ut då eftersom det blir skarpa kanter mellan det svarta och det som INTE är svart.

Så jag brukar använda Burn-tool och "bränna" bakgrunden tills den blir svart, det gör att kanterna ser mjuka och naturtrogna ut på de flesta bilder.

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

RebeccaMelander
0

tack attlid .. men var hittar jag det redskapet/hur ser det ut?!

Melianna
0

det finns säker flera sätt att göra det på, en variant är att du skapar ett nytt lager och målar på svart med en vanlig pensel där du vill ha svart bakgrund. funkar bra så länge det inte är för detaljerade kanter, som hår tex.. iom att du lägger på färgen som ett eget lager ovanpå bilden kan du även sudda bort det som hamnar fel, men det är pilljobb med mkt zoom.

Jag använder en plugin till photoshop som heter knockout för att byta bakgruder. den funkar även på hår (hästsvansar)

Mvh Anna

RebeccaMelander
0

anna vart hittar man plugin gejen då.. på adobe eller? :P

Melianna
0

Det är inget gratisprogram om det var så du menade:) Och det är endel pill med det åxå, det går inte av sej själv, och behövs främst för hår. den bilden jag länkade har jag gjort på fri hand tog några minuter.

RebeccaMelander
0

okej .. tack ändå prövade ditt första tips och det funkade väldigt bra :)

Melianna
0

Va bra..:) sen kan du även testa att ändra opaciteten på det svartmålade lagret medans du suddar, så det blir lite genomskinligt så man ser kanten på den undre bilden bättre. för att få svansen bra har jag markerat det området och lagt på oskärpa på det.

Mvh Anna

Katter3
0

Hade lite tråkigt, så jag gjorde hela bakgrunden svart. Hoppas att det inte gjorde något. :)

Mvh Johanna
www.fotografjohanna.se

Ronja06
0

När ni ändå talar om svart bakgrund tänkte jag visa upp den här "ängeln" jag fotade. Skrattande

Mvh Emelie Förlägen

Ronja06
0

*putt*

Mvh Emelie Förlägen

RebeccaMelander
0

Här är ett försök från mig :) Melieanna tack för tipset

RebeccaMelander
0

oj glömde bilden :P här kommer den