Foto iFokus

Foto

Etikett: kritik-nybörjare
Läst 731 ggr
leemland
1

(n)Kritik på ett porträtt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tänkte att nu va de på tiden att lägga in en bild och få lite kritik på den :P

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

ru4real
2

Snabb kritik;

Alldeles för mörk och modellen tittar inte in i kameran, den borde dessutom beskäras snävare, om den hade varit ljusare.

leemland
0

#1 Okej.Tack för kritiken.

Glömde säga att det är meningen att hon inte ska titta in i kameran och att jag inte gjort något med den alls, känner mig inte tillräckligt säker för att redigera så mycket än..

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

ru4real
1

Att modellen inte tittar in i kameran kan funka, beror lite på bild och miljö. Men, det skulle verkligen vinna på att lättas upp, om det går. Jag vet inte hur orginalet är, men den är extremt underexponerad. Prova ljusa upp den och öka kontrast lite

leemland
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

de är orginalet så att säga, direkt från kameran till datorn.. jag bara testade byta inställningar på kameran.. men jag har en ljusare som jag bifogar också..

/ J 

tove.mcgrath
1

den andra bilden är mycket bättre med ljuset. den första var inte alls bra.

[twtw]
0

den andra är bättre, tycker dock personen ska se in i kameran istället

DesK
2

Jag gillar profilen bäst, tycker att en annan mer direkt vinkel skulle förstöra denna fina bild!  Bild ett har mer mystik, men bild två är tydligare, vilken som är bäst är en smaksak enligt min uppfattning.

/Désirée

leemland
1

Tack för kommentarerna :)

Ja det är meningen att bilden ska skilja sig och att hon ska titta åt sidan. Jag tror inte bilden hade blivit bra alls om hon tittat in i kameran, ansiktet hade troligtvis blivit hellt för mörkt..

/ J 

[twtw]
1

kanske bara är jag som gillar att se hur folk ser ut

NiklasHjelm
0

Bilden har potential. Tycker om ljusranden som du har fått till men tänk på att du gärna vill få ljus på något öga för att få mer kontakt. Be modellen vrida huvudet mer mot ljuset nästa gång.

-----------------------------------------------------

http://www.niklashjelm.se

Nya bilder varje måndag, följ mig gärna på Facebook.

http://www.facebook.com/fotografniklashjelm

KickanW
3

#9: Visst har du delvis rätt när det gäller porträtt, men jag reagerar ändå på ditt uttryck. Dels är det lite syrligt och otrevligt och dels är det lite konstigt - Vem har sagt att ett foto tas för att visa hur "folk" ser ut? Foto handlar om estestik, att förmedla något osv. och då krävs väl verkligen inte att man ska se hur "folk" ser ut? Det är väl ändå inte identitetsfotografier vi eftersträvar här, eller?

[twtw]
0

jag var inte otrevlig när jag skrev, men jag tycker det vart bättre om personen tittat mer åt kamerans håll. förlåt, jag ska låta er proffs döma istället, och med det menar jag inget otrevligt

KickanW
0

Du vet mycket väl att jag inte menar att du inte får skriva här, det är den där attityden jag menar. Det skadar inte att vara lite trevlig!

Du hade kunnat skriva "Jag gillar att se hur folk ser ut!" eller "Jag tycker bättre om när man ser personers ansikte." vilket låter mycket trevligare än det du skrev. Jag kanske misstolkade men jag tycker att det låter drygt med "kanske bara jag som tycker", lite halvsarkastiskt och sådär.

Ber om ursäkt om jag misstolkade, men läs gärna båda dina inlägg igen och försök förstå hur de kan uppfattas.

KickanW
0

Såg nu att du skrivit så som jag föreslog först i tråden - Det ser mycket trevligare ut! Förstår inte riktigt syftet med ditt senare inlägg, det jag reagerade på.

[twtw]
0

ok!

leemland
0

#10 Tack, ska tänka på de nästa gång :) Den huvudsakliga ljuskällan är bakom modellen men ska försöka se om jag kan göra något vid det nästa gång jag är där :)

Tack för kommentarerna!

/ J