Ljud & Bildskolan
Jag ska söka till gymnasium om bara månader (!!) och jag har ingen aning om vad jag vill gå. Har vart säker på naturbruk tills jag insåg att jag vill syssla med djur på fritiden, inte som jobb.
Jag fick en tjock bok i skolan där alla skolor i Göteborgregionen står med. Hittade inget intressant, har en kompis som går teknik och det verkade väl ganska kul, men jag vet inte. Ljud & Bildskolan också, men jag vet inte där heller. Kan man verkligen tjäna något på foto? För dom har ett fotoprogram i Kungsbacka.
Jag går på LBS :) Fast inte i Kungsbacka men ändå.
ÄLSKAR skolan, älskar programmen och så. Det är en rolig skola och jag valde den för att jag ville gå ett gymnasie som jag skulle ha roligt på, jag hade ingen aning om vad jag skulle bli och därför valde jag att gå foto och lära mig det.
Självklart kan du tjäna pengar som fotograf. Det är en tuff branch, men man lär sig. Man kan tex jobba på en tidning, frilansfotograf (eget företag) eller i en studio. Jag valde även att också läsa journalistik. Så jag hoppas kunna jobba som journalist på en tidning och kunna fotografera själv. Om du är intresserad av foto tycker jag absolut att du ska kolla närmare på LBS :)
Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns
Jo jag är intresserad av foto, men vet inte om jag vill syssla med foto som hobby. Jag är bara 15 år, jag tycker jag är på tok för liten för att bestämma vad jag ska jobba med resten av livet redan nu.
Jag som har så stort utbud, Göteborg är ju näst största staden i Sverige men ändå så har jag ingen aning!
Du behöver inte bestämma det nu, eftersom du får högskole kompetent så kan du läsa vidare på högskolan efter gymnasiet. Så tänkte jag, jag ville inte bli något inom foto, utan jag valde ett gymnasium där jag tror jag skulle ha kul på.
Allt går att läsa upp om du inte skulle läsa dem kurser som behövs om du senare väljer att bli något annat. Välj ett gymnasium som du tror kan bli kul och där du tror du har en chans att klara av hela :)
Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns
Nu pratar jag om annat än foto men det får väl gå.
Jag förstår inte riktigt "programstruktur" som det står.
Först står det Gymnasiegemensama ämnen, antar att det är vad alla på hela skolan läser.
Sedan står det inriktningar, och det är väl det man väljer när man ska välja skola.
Och sedan massor av programfördjupningar, men dom skriver ingen info om dom. Är det som extrakurser?
Där finns foto också med så då blev jag väldigt glad. :)
Gymnasiegemensamma ämnen är ämnen som alla läser. Alla skolor.
Inriktningarna är ju då vilken inriktning man ska ha, tex media, spel, musik (tror jag det finns på kungsbacka, vi har media, spelutveckling, speldesign och samhäll)
Om man läser media så kan man välja om man ska läsa foto, film, journalistik eller webbdesign. Jag läste foto första året och läser nu journalistik
Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns
Jag går mitt 3e år på ljud och bildskolan men i Helsingborg.
Självklart att man kan tjäna pengar på sin fotografering. Men det är stor konkurans. Det gäller väll mer att visa sig unik och kunna det man gör.
-' Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt
Jag går också trejde året på LBS i Helsingborg, går IT-media linjen där.
Precis som Malin (#6) säger så går det att lyckas ha fotograferingen som något man tjänar pengar på men det gäller att hitta sin stil och något som tilltalar sina kunder.
Jag själv rekommenderar dig att välja något som intresserar dig, brinner du för foto så ska du helt klart gå det som inriktning. Det blir väldigt tungt att läsa ett program i 3 år om man inte gillar det man gör. Det spelar inte så stor roll vad du läser egentligen för LBS ger högskolebehörighet till allt utom högre uppsatta tjänster som läkare etc.
Mvh. Ida Lundahl
www.idalundahl.com / www.ovarpskaniner.weebly.com