Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 512 ggr
Linneeea
0

Vilken kamera?

Hej! :D

Har bestämt mig för att köpa en kamera som kan ta fina och skarpa bilder med. Jag fotar mest djur och natur och vill kunna ta på motiv som rör sig också. T.ex en katt i full fart. Flört Den får inte vara för dyr, utan ett rimligt pris.

Är lite inne på ''Canon EOS 1100D'' Vad tycker ni om denna kamera?

//Linnea

JazzBass
3

Skarpa bilder får man med alla kameror om man lär sig använda dom rätt. Tror kameran du nämner skulle funka helt bra till det du vill ha den. Men skaffa gärna två objektiv till kameran, en normalzoom och en telezoom, den senare är bra om man ska fota mindre djur på lite avstånd.

Att fota en katt som springer i full fart är dock inte alls precis lätt ens med den dyraste proffsutrustningen. Det viktigaste är att man förstår sig på hur autofokusen funkar och använder följande autofokus, samt tillräckligt korta slutartider. Man får dock räkna med att behöva knäppa ganska många bilder för att få en lyckad. Med en dyrare kamera typ canon 60D eller 7D är det lättare att få större mängd lyckade bilder (högre "hit-rate"), men de är avsevärt dyrare också, och instegsmodlellerna är inte fy skam heller då man lärt sig hantera dem. En av orsakerna till att de är dyrare är just att de är bättre på såna här saker. En begagnad 40D eller 50D, eller kanske en Nikon D90 kunde vara ett bra alternativ om det här med snabbhet är mycket viktigt. Men, jag tror du kommer bra igång ändå med en 1100D.

Värt att tänka på är att det inte nödvändigtvis räcker med att skaffa ett snabbt kamerahus, utan man behöver snabba objektiv också. Men också för objektiven gäller samma sak som för kamerahusen, man får lyckade bilder också med de förmånligare objektiven men de dyrare är snabbare och ger större procent lyckade bilder för den som är bra på att hantera utrustningen.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus