Foto iFokus

Foto

Etikettkritik-nybörjare
Läst 1600 ggr
velepa1986
0

Fota för webshop

Jag ska starta en webshop där jag säljer produkter som jag själv tillverkat. Så bilderna på produkterna måste jag ta själv vilken jag märkt inte är de lättaste.

Jag länkar till hemsidan - http://www.vitaunika.com/ Jag vet att bilderna jag har där nu inte är dom bästa, därför jag frågar om tips. :)
Vad ska jag tänka på, ska jag satsa på att ha samma bakrund eller variera? Skaffa stativ och fota alla exakt lika?

Jag har en sony a35 och fotograferar med.

Sandra

Besök gärna
http://vitaunika.com/

JazzBass
2

Bilderna är ganska bra, men några tips:

- Var noga med vitbalansen och ljussättningen; undvik blandljus typ fönsterljus och glödlampsljus

- Sätt svart- och vitpunkt rätt för att optimera kontrasten i bilderna och få dem att "poppa", de är aningen grådassiga som de är nu. (Kontrastreglaget är inte lika bra)

- Undvik intern blixt, ta hellre bilderna med stativ och längre slutartid om det behövs, och försök få ett bra naturligt ljus

- Försök få med hela skylten upphängd på representativt vis, om det inte uttryckligen är detaljer du vill visa. Några översiktsbilder som visar hur skyltarna kan se ut i användning i t.ex. ett sovrum skulle också vara bra. Undvik att man som betraktare måste läsa text i vertikalled, det är lite jobbigt tycker jag.

Sen kan du se över rubrikerna lite, ta bort särskrivningarna i "Dop bräda" m.fl. under Nyfödd & dop. De var ju rättskrivna i texten som kom fram när man klickade på länkarna. Sen är jag ganska säker på att engelska termen "love story" alltid ska särskrivas. En googling på "lovestory" (med citationstecken) gav nästan enbart icke-engelska träffar…

Men i övrigt fin hemsida och fina skyltar! Glad

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Inkanyezi
2

Jag tror också att sidan skulle vinna på lite miljöbilder med exempel på dina skyltar. När de är tagna mer eller mindre frilagt får man inte känslan av hur de kommer att se ut, bland annat för att storleken inte framgår av sig själv på flertalet bilder. Eftersom skyltarna är i stort sett lika, med skillnad bara för texten, blir webbsidan aningen enahanda, och den skulle bli roligare att titta på och bläddra i om det fanns lite mer färg och överraskningar på sidorna, och gärna bilder i miljö, kanske med människor med ibland.

För själva webbsidan kan det också vara bra att inte länka direkt till bilden när man klickar på den på en sida, utan att använda ett skript för "ljuslåda", så att man kommer tillbaka till sidan när man klickar igen. Det är också onödigt att ha större bilder än vad som kan visas på en vanlig bildskärm. Jag tror att det kan räcka med omkring 800 pixlar på höjden, vilket är en vanlig Upplösning i höjdled på bärbara datorer. En mindre bild tar mindre plats på webben och laddar fortare.

En särskild sak att tänka på för dig när det gäller figurerna är att du inte får inkräkta på andras upphovsrätt. Det kan kosta mycket mer än det smakar. När du använder figurer, så måste du endera själv ha upphovsrätt eller licens från den som har upphovsrätt.

velepa1986
0

Tusen tack för era svar #1 & #2, de va till stor hjälp! Glad

Sandra

Besök gärna
http://vitaunika.com/