Barn!
Hej! Är ny här på Foto i Fokus och tyckte det här med kritik värkar vara ett bra sett att lära sig vad som är en bra el dålig bild, och vad man bör tänka på för att det ska bli bättre!
Jag är även nybörjare på att fota, håller på att utforska min kamera och hitta alla finesser på den för att få en bra bild! Att redigera bilder, det har jag inte börjat med, i vissa fall kan jag tycka det är lite fusk 
Så jag slänger väl ut en bild tagen för några dagar sedan på min son!
Bilden känns lite för underexponerad till de största delarna, men om du exponerat mer hade ju pannan frätts ut. I såna här bilder med högkontrastiga motiv kan man prova ljusa upp huvudmotivet med blixt eller ljusa upp de mörkare ställena skilt i efterbehandlingen.
Redigering är absolut inte fusk, utan ofta en direkt nödvändighet. Kameran gissar ordentligt när den väljer exponering och Vitbalans (om man inte ställer in dessa manuellt), och rden edigerar dessutom bilderna rejält redan innan du ser dom på kameraskärmen. Denna bild har exempelvis fått ganska mycket extra kontrast och även högre mättnad redan av kameran.
Klickar man upp bilden ser man att skärpan inte riktigt är rätt, den är ganska oskarp i större format än ovan faktiskt. Vad det beror på kan jag inte säga, slutartiden låg på en tusendels sekund ser jag i exif-infon, vilket inte borde vara för lång tid. Det kan vara en kombination mellan att du inte hållit ordentligt i kameran och felfokus, kanske du fokuserat först och flyttat kameran något innan du knäppt av?
Kompositionsmässigt hade jag gärna sett ansiktet lite högre upp i bild, det blir rätt mycket tomrum ovanför nu, och man ser att den är tagen ur en vuxens perspektiv, snett nedåt.
Men i övrigt är det en trevlig bild som jag tycker du ska printa ut i 10x15cm och spara i ett fotoalbum där hemma.
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Hej och välkommen till forumet.