Nikon?
Jag brukar fota med mobilen men då blir inye kvaliteten på bilderna så bra så jag skukle vilja ha en kamera. Den får inte vara för komplicerad men ändå bra! Jag säljer jultidningar och har nu tjänat ihop tillräckligt för att få en Nikon, 14 MP slh kamera(?) Tror jag iaf att den hette :s det är ingen systemkamera men den är liksom ganska "stor"… Svart och själva linsgrejen var rätt stor. Det stod att det tog hd bilder :s Funkar den för en nybörjare?? Jag tar mest kort på min kanin,andra djur och ladskap… Jag ska försöka hitta en bild sen så att ni kanske förstår bättre……. Tacksam för svar ;)
Nikon L120 coolpix heter den :) http://www.digicamreview.com/wp-content/uploads/2011/02/nikon-coolpix-l120.jpg
Är man villig att lära sig hur en kamera fungerar är det klart att den är bra. :)
Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus
Vad menar du? :s
förresten vad är ett objektiv??
Det är själva glasen eller linserna. Den kamera du länkar till kan inte byta objektivet. Med en systemkamera kan man byta objektiv och på så sätt alltid ha något som passar för stunden.
Jag tror att den du länkar till blir en bra nybörjarkamera.
#5 jaha okej :) vad bra! :D
Rätt skall vara rätt, objektivet är den "tub" som de olika linserna sitter monterade i.
#7 ;)
Vadå rätt skall vara rätt? Om jag frågar i en fotoaffär om jag kan få se ett objektiv, plockar expediten fram en tub utan linser då? Det har jag aldrig varit med om.
Nu läser du lite fel va?
Du skrev "Det är själva glasen eller linserna" vilket iaf jag tolkar som att det är helt fel. Glasen sitter i en lins ja, men det finns även försättslinser som är ngt helt annat. Om man menar objektivet är det det man skall säga, annars kan det lätt bli fel, särskilt för ngn som inte kan så mycket i början.
Och om du frågar i en fotoaffär efter att få se ett objektiv så kommer du att få se just det. Om du frågar efter att få se en lins, borde du att få en motfråga om vad exakt du vill se.
Du skrev: "Nu läser du lite fel va?"
Nä jag läser inte fel. Jag tolkar ditt inlägg som att du menar att ett objektiv är endast tuben och inget annat och jag anser att det är en minst lika dålig beskrivning som jag tog upp i min första post.
Du skrev: Glasen sitter i en lins ja
Glasen sitter inte alls i en lins utan kan kallas lins. Jag saxar lite från wikipedia för att du ska förstå:
"Ett objektiv är ett integrerat system som innehåller ett eller flera linselement"
"Till skillnad från engelska, är det i svenskt språkbruk olämpligt att kalla ett objektiv för lins, särskilt om det består av flera linselement."
"Objektivets färgningstendens justeras med olika glaskombinationer och antireflexskikt på linsytorna."
"Man kan också använda förlängningslins (extender)"
"Dessutom finns mellanringar – enkla rör utan linser"
"I båda fallen har tillverkare försett objektivet med linsgrupper av olika glassorter"
Du skrev: Om man menar objektivet är det det man skall säga, annars kan det lätt bli fel, särskilt för ngn som inte kan så mycket i början.
Naturligtvis ska man säga objektivet om det är objektivet man menar, jag har aldrig påstått något annat. Men om någon frågar vad ett objektiv är som i detta fall, tycker du att jag skulle svara?: Det är ett objektiv. Eller är det bättre att försöka förklara?
Du skrev: Och om du frågar i en fotoaffär efter att få se ett objektiv så kommer du att få se just det. Om du frågar efter att få se en lins, borde du att få en motfråga om vad exakt du vill se.
Jo men vad har du fått ifrån att man ska fråga efter en lins när man vill se ett objektiv.
Jag har en kamera till salu, den är riktigt lik kameran på länken. Vill du läsa mer om den så har jag en Till-salu-länk här på iFokus :)
http://foto.ifokus.se/discussions/505c8ea488f47265b300e2f2-s-nikon-coolpix-p100
Galenpanna
Den värkar bra men nu har jag bestämt mig för att köpa en systemkamera :3
#13 Okej, lycka till :)
Galenpanna
#14 tack :) men har du/ni något tips på en relativt billig systemkamera?? :)
#13 - Gå till en butik och testa några olika modeller, hur de känns i handen osv. Att köpa en systemkamera idag av enklare modell är idag ett tryggt val; alla modeller ger, eller åtminstone ger förutsättningar för riktigt snorbra bilder. Välj t.ex. mellan Nikon D3100, D3200, D5000 eller D5100, Canon 1100D, 550D/600D/650D eller kanske nån mindre Pentax eller Sony. Sen finns det också flera bra spegellösa alternativ.
Sen om du ska satsa på en systemare bör du också satsa på att lära dig lite mer om fotografering rent tekniskt, speciellt exponering. En systemkamera ger alltid bättre teknisk kvalitet än en kompakt, men det är först när man själv tar kommandot över bilderna och förstår hur allt funkar som man får fram de bästa bilderna, åtminstone rent tekniskt. Fotar man t.ex. inomhus på auto med kamerans inbyggda blixt så kommer det inte vara så stor skillnad på bilder med en kompakt eller systemare, den interna blixten kommer att fördärva stämningen på båda bilderna. Systemarens bilder kommer troligen se mycket skarpare ut, men vad gör det om ljuset är platt och trist? Stänger man av blixten och fotar med båda kamerorna på samma bländatal så kommer dock bilden från systemkameran vara mycket bättre på grund av dess större sensor som fångar mer ljus och ger skarpare slutresultat.
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
Håller med #16
Det låter inte som att du är speciellt kunnig och då är det bättre att börja med en kompaktkamera, de tar faktiskt helt dugliga bilder. Min Nikon Coolpix P100 var en av mina första kameror och jag har lärt mig otroligt mycket med den. Inte förrän nu efter två år känner jag mig redo för en systemkamera, och jag tror inte det är något man ska börja med tyvärr.
Kan du inte mycket om kameror och fotografering så lär du bli chockad över hur en systemkamera fungerar, då är det nog bäst att börja med en lättare kompakt och lär dig mer efterhand. 
Galenpanna
#17 äähhm nää jag är inte direkt jättekunnig….. vi får se ;)
jag har provat min kompis systemkamera och den är awesome!!! och jag tog några bra bilder med den faktiskt :)
vi får se ;)