Canon eos 400d
Jag ska köpa en Canon eos 400d nästa vecka och jag undrar lite om någon här har någon erfarenhet av den kameran? Är den bra? Ska köpa lite saker till den bla. Teleobjektiv, batterigrepp, closeup filter osv
† Min portfolio: http://ebphotography.portfoliobox.me/ †
Jag har haft en o det är väl en helt ok kamera. Dock har det ju kommit en hel del nyare EOSar efteråt, köpte nyligen nyaste som är 650D o tekniken har nog tagit en rejält kliv framåt sen 400D.
Undrade om den var bra, inte vad som var bättre. Har dock inte den största ekonomin just nu heller
Jag fotade med en 400D till i april i år då jag bytte upp mig till fullformat. Är jättenöjd. En riktigt bra nybörjarkamera som man ändå kan avancera med genom att köpa ny optik och sådär.
Det enda jag tänker nu är att den är väldigt gammal denna modell. Köper du den i nyskick? Var noga med att kolla hur många exponeringar den utsatts för och hur den är i övrigt skick. Min 400D är totalt utsliten verkligen!
Köper den av en släkting. Hon har knappt använt den.
Nackdelen med att köpa äldre modeller är ju att t.ex. batterigrepp och laddare m.m. är rätt svåra att få tag på.
Men fördelarna är många :) Har själv en 400D, men ska strax byta upp med nytt hus.
Väldigt lätt instegskamera måste jag säga. Det där med optik är ingen idé att köpa på sig i början, att börja med kitobjektivet är alldeles utmärkt tills man upptäcker själv vad man saknar och kännner att man behöver till sin fotografering.
\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

#3 Kickan, du skrev att du bytte upp dej till en fullformat??? vad är skillnanden mellan fullformat och 400D?
// Tomas
#6 i canons kamera- och objektivvärld har du ef-s och ef. jag skulle tro att ef-s är småformat och ef är större format. själv har jag 1100d, som kan ta både ef-s och ef. jag har inte skaffat mig ett ef- objektiv än, så bildmässigt vet jag inte vilken skillnad det är.
#7 Nej, det handlar om sensorns storlek. Är bildsensorn 24x36mm är det en fullformatskamera. Din 1100D är inte en fullformatskamera och du kan inte ta fullformatsbilder bara för att du köper ett nytt objektiv.
#7 nähä, då har jag fattat saker fel, vad innebär i så fall de röda och vita prickarna på kamerahuset, som man riktar in objektivet efter när man fäster det?
var in på canons hemsida, och där står att huset är kompatibelt med ef och ef-s objektiv, är inte ef ett större format? då är det väl ingen mening med ef om sensorn bara är 22,2 X 14,7?
Man skiljer på EF-S- och EF-linser också men det är inte linserna som avgör om man fotar i fullformat eller inte.
EF kan du använda både till fullformatskameror och cropkameror (som 400D) men EF-S fungerar bara till cropkameror! :)
aaarrrggghhh!!!
nu snurrar det i mössan, skall leta reda på en kurs som lär mig om sakerna jag försöker lära mig själv. tror det är mycket bättre än att gissa sig till saker. men så länge ingenting går sönder, gör väl inte det någonting heller. att gissa menar jag. 
#11 Vad menar du med "aaarrrgggghhh" ?
/Désirée
#9 Canons kamereror med ef-s fattning är kompatibla med både ef och ef-s objektiv. Den röda pricken används för att rikta in ef objektiven och den vita till ef-s objektiven.
Ef objektiven till dom äldre kamerorna som använder sig av film kan alltså användas även på en digital systemkamera, men dessa objektiv är konstruerade för en film/sensorstorlek som är 24x36 mm, så det som det som ligger längst ut längs kanterna kommer inte med på bilden med en mindre sensor. En digital fullformatare har samma sensorstorlek som "filmrutan", och har samma fattning som dom gamla objektiven som varit standard på eos-modellerna ett stort antal år.
Man kan däremot inte använda sig av ef-s objektiv på en fullformatskamera eller en sk "analog" kamera.
Om s:et står för småbilds format vet jag inget om, har för mig att jag läst att det står för small. Fotar man med film så är ju 24x36 mm småbildsformat, dvs samma som en fullformatskamera.
Själv använde jag mig av ett gammalt teleobjektiv från en gammal canon eos 1000N till min första digitala systemkamera, och det funkade hyfsat, men det har ju ingen bildstabilisering och lite sämre antireflexbehandling osv, så det blev till att köpa ett nytt så småningom. Bildkvaliteten blev mycket bättre då.
#12 arg på mig själv bara.
#13 jo jag läste mig till det själv, har till och med lärt mig att ef-s objektiven sitter lite längre in än ef, och att det är därför man inte kan ha ett ef-s i en ef-kamera, för då slår tydligen grejer i varandra.
#13 - Småbildsformat = 35mm film = 24x36mm = fullformat. Det mindre formatet kallas aps-c, på Nikonspråk DX och jag tycker mig ha hört benämningen halvformat också.
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
# 15 - Det var precis det jag menade, formulerade mig kanske inte så tydligt…!
Lite kuriosa för den som inte redan vet:
Såg nu när jag kollade runt lite att canons beteckning ef står för "electro focus" och tillägget s ( på ef-s objektiv) står för short back focus. Detta pga det kortare avståndet mellan objektivet och sensorn. Det är just det , precis som papa-bear nämner, som gör att spegeln skulle slå i baktill på objektivet om man skulle kunna montera ett ef-s objektiv på en enbart ef-kompatibel kamera.
När den första digitala kameran från canon med cmos-censor, eos D30 kom år 2000 hade dock inte den nya ef-s fattningen utvecklats, den kom med eos 20D 2004.
Ursäkta, det här blev lite OT, inte riktigt vad TS undrade från första början…