Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 791 ggr
moonlightman
0

Att välja Zoomobjektiv?

Hej

Idag har jag ett Tamron 17-50 monterat på en Canon 60D, vilket jag är helt nöjd med. Jag köpte en Canon 28-135 för att få lite vidvinkel och även lite Zoom, utan att köpa mig en superzoom. Omfånget var skapligt, men vidvinkeln var inget vidare, något som jag upptäckte att jag saknade. Tanken med objektivet var att ha ett alroundobjektiv för utomhusbilder.

Nu till min fråga. Jag tänkte mig att byta ut mitt 28-135 till ett 18-135 från Canon. När jag var in och tittade på det så tyckte försäljaren att jag skulle titta på en superzoom istället, för de optiska skillnaderna var så små mellan en 18-135 och ett  från 18-200 från Canon. Tamron har en 18-270mm.

Jag tyckte att det var konstigt, för ett objektiv med mindre zoomomfång brukar vara bättre optiskt sätt och ta skarpare bilder.

Är det någon som har någon erfarnehet av dessa objektiv och kan säga något om dessa?

Jag har försökt att hitta en jämförelsetest, utan att hitta någon bra där dessa objektiv ingår.

MVH

MonisN
0

photozone.de kan du hitta recensioner på en mängd objektiv samt hur dom funkar på APS-C och fullformat.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.

MissInAction
0

Är nog trött eftersom jag läste zombieobjektiv två gånger - blev så nyfiken men sedan fattade jag ingenting av inlägget Förvånad Ursäkta OT! Tyst

Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

JazzBass
0

Inte konstigt att vidvinkeln inte var nåt vidare på 28-135, 28mm är ju nästan ingen vidvinkel alls på en kamera med aps-c sensor! 28mm är ungefär samma på fullformat som 18mm är på aps-c. Så ja, absolut är det värt att satsa på nån zoom som börjar på 15-18mm istället.

Optiska skillnader är en sak, andra saker som autofokushastighet och -träffsäkerhet i olika ljus, byggkvalitet och en så enkel grej som hur objektiven känns att använda, tycker jag nästan är viktigare, speciellt om de optiska skillnaderna är små i praktiken, vilket de nästan alltid är.

18-135 har också ett ganska stort omfång, ungefär som en 28-200 har på fullformat faktiskt, och såna klassas som superzoomar. Superzoomar tenderar ge sämre skärpa i ju närmare fullt inzoomat läge man kommer. Men frågan är vad som är tillräckligt bra. I praktiken. För en själv. Nikon har en mycket omtyckt 18-200 för aps-c som höjs till skyarna av många användare.

Sen ska man knappast dra alla superzoomar över samma kam. Skillnaderna mellan olika objektiv med liknande zoomomfång kan vara ganska stora. Det är bra att läsa tester på olika objektiv men inte låta dem vara det enda som avgör vad man köper. Ett objektiv ska funka bra för en själv i praktiken också, och det kvittar t.ex. om det är superskarpt om det har osäker autofokus, zoomen går åt andra hållet än jag är van vid, etc.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

moonlightman
0

Tack för svar. Jag ska kolla upp dessa och sedan återkommer jag med en rapport då jag fattat en beslut på vad det blev för utrustning

MVH