Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1042 ggr
[FannysTeodor]
0

Nikon D3100 eller Canon EOS 1100D?

Har funderat ett tag på om jag ska byta upp mig till en systemkamera. Just nu har jag en Nikon L120, den är helt ok, men jag skulle som sagt vilja ha en systemkamera. Då är frågan, Nikon D3100 eller Canon EOS 1100D? Vilken skulle ni rekommendera av domhär två?

JazzBass
0

Känn på dem och testfota lite. Välj den som känns bäst.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Amorita
0

när jag skulle köpa min första så stod det också mellan dom två, det slutade med Nikon D3100. är helnöjd med den! men ta den du tycker känns bäst. dom är väldigt likvärdiga. Glad

Inkanyezi
0

Om jag funderade över de kamerorna skulle jag nog ta en titt på EOS 550D och Nikon D5100 också, med tanke på att de har lite mer att erbjuda.

EOS 550D såg jag att den var särklassigt billig just nu på Media Markts reklamblad. Jag vet inte var D5100 ligger i pris just nu, men jag skulle nog gärna sikta lite högre bland instegsmodellerna.

Hanna
0

Nikon D5100 är billigare nu än vad den var när jag köpte min i maj. Kolla Fotokungen är ett tips. Men känn gärna på kamerorna i en fysisk butik. Lycka till! Glad

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

[FannysTeodor]
0

#3 och 4 Vad är det för skillnad på dom? Är det samma objektiv? :-)

Inkanyezi
0

Canons kameror och Nikons i instegsklassen brukar utrustas med samma objektiv, som i båda fallen är 18-55 mm. Jag tycker bättre om Canons kitzoom än Nikons, eftersom jag tycker att den har snyggare boké, renderingen av det som är oskarpt bortom det man ställer skärpan på.

Och då framgår det så klart av det ovanstående att det är olika objektiv på Nikon och på Canon, men att kamerorna som är omnämnda brukar levereras med samma objektiv till respektive märke. Man får alltså med samma till en D5100 som till en D3100, och man får med samma till en EOS 550D som till en 1100D.

Av själva kamerahusen som har nämnts här har Nikon D5100 den bästa sensorn.