Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 634 ggr
Swadika
2012-09-21 19:32
0

Tips på kompaktkamera

Min älskade systemkamera börjar bli lite för tung för att få med sig om man bara ska iväg på tex kalas eller liknande. Och så filmar jag rätt mycket, och min bebis (systemkameran alltså xD) är för tung för det med.

Då jag inte har några krav på att filmerna ska bli bra, så strök jag filmkamera och har bestämt mig för en kompaktkamera.

Så mina krav är:

• Går att filma med och få helt okej filmer
  • Vara enkel att få med sig, alltså rätt liten
  • Kunna till viss del styra iso, bländare och slutare (inget måste)
  • Ta helt okej bilder som man kan vara nöjd med
  • Inte kosta mer än 4000kr. (gärna runt 2000-2500)
  • Kunna zooma (inte bara digital zoom)

Så ge mig idéer :)

Jag har även funderat på att köpa en Nikon 1, hur är den i jämförelse med de tex D90 :)

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

MadsG
2012-09-22 07:55
0

Olympus XZ2

DesK
2012-09-22 08:43
0

Canon G11 eller G12 Glad Kan du göra allt med som du gör med en systemkamera, utom att byta objektiv.

/Désirée

Swadika
2012-09-22 10:23
0

Och det går att filma med dem? ^_^

#2, jag funderade på dem först, men de verkar svåra att få tag i, eller så letar jag dåligt x)

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

Inkanyezi
2012-09-22 10:54
0

Det finns fler kameror än Canons G-serie som ger möjligheterna till manuell kontroll av alla parametrarna när man fotograferar, men just den serien kameror, från G1 och framåt, har gränssnitt som gör det lättare att lära sig hantera de olika inställningar som går att göra än många andra kameror, som visserligen har manuella inställningar, men har dem upplagda på ett oöverskådligt och svårhanterligt sätt.

En sak som skiljer kompakt- och långzoomkameror från systemkameror är att det än så länge bara är systemkameror som knäpper direkt när man trycker ner knappen för att lösa ut slutaren. Det är en sak som man många gånger retar sig på när man inte får bilden i precis det ögonblick som man ville ha den. Om man väljer en kompaktkamera bör man vara medveten om det, så att man inte överraskas och känner sig lurad.

Kompakt- och långzoomkameror har inte heller samma möjlighet som systemkameror att isolera motivet genom att göra bakgrunden oskarp med stor bländaröppning. För att inte vara oärlig är det kanske bäst att påpeka att den funktionen faktiskt i de flesta fall kräver objektiv som också har större öppning än de som brukar levereras med systemkameran.

Det finns ganska många kompaktkameror som både ger bra bildkvalité och som man kan filma med i god kvalité. Det finns också ett par som närmast kanske kan ses som hybrider, och jag tycker att de är värda att ta en titt på. Nikons 1-serie, som nu har modellerna V1 och J1, där V1 har elektronisk sökare, medan J1 bara har skärmen för bildkomposition, är lika kvick i reaktionen som andra systemkamerorr - jo, de är systemkameror, det finns fler objektiv - och kamerorna är lika små och smidiga som många kompaktkameror.

Också Olympus och Panasonic har flera systemkameror som är lika små och smidiga som kompakter, men som delar andra systemkamerors fördelar till stor del, och som kan ta video i hög Upplösning. Bildkvalitén hos flera av de senare modellerna ligger inte efter andra systemkameror.

MadsG
2012-09-22 21:08
0

Olympus TG-1