Fotografera andras egendom
Är det tillåtet att fotografera exempelvis ett privat hus, någon annans bil och liknande och lägga ut det på nätet?
Vänliga hälsningar
Niklas

Det skulle jag tro att det är tillåtet. Jag tror inte att det skulle vara det om du är inne på privat mark.
Fotograferade du inte motorcyklar för ett tag sedan?
Hälsningar
Robert
#1: Det stämmer, men det är saker som många är stolta över att visa upp. Jag undrar hur det är om jag exempelvis går förbi ett hus jag gillar och fotograferar det.
Vänliga hälsningar
Niklas

Du får ta bilder på allt och alla utom vissa skyddsobjekt som kan vara både militära och civila anläggningar. När man inte får fotografera är det tydligt skyltat.
Du får fotografera vilket hus du vill om du står i din egna tomt eller på gatan utanför. Du får sedan visa upp bilderna hur du vill så länge du inte använder dem i reklam.
Så är iallafall reglerna för att fotografera människor. Med människor så får också gå hur nära dem som helst på gator och torg utan att fråga dem om lov när du ska fotografera dem så länge du inte hindrar dem när de går.
Hoppas det var svar på din fråga =)
//Patrik

När jag flög till Stockholm så frågade jag vad som gäller på en flygplats och vakten jag tillfrågade sa att de har fotoförbud vid säkerhetskontrollen, men inte annars.
Fotograferar man andra i privata anläggningar gäller ägarens regler. Exempelvis så får du inte fota hursomhelst på Finlandsbåtarna (för mig Sverigebåtarna).
Hälsningar
Robert
Tack båda två! Det var vad jag hoppades. :-)
Vänliga hälsningar
Niklas

Så lite så =)

Jag har precis fotat alla hus efter vägen där jag bor och lagt ut på nätet. Hade inte tänkt så långt att det kunde finnas någon lag på den integriteten. Tack för svaren det blev en lättnad.
En närliggande fråga då: Får jag lägga ut bilder med företags logotyper och varumärken på helt fritt eller har de rätt att styra över det också?
Vänliga hälsningar
Niklas

#8, bra fråga! I samband med pressreleaser skickar företagen ut logotyper mm till oss på redaktionen. Jag har aldrig frågat om jag får publicera dessa logotyper eller produktbilder. Jag har tagit för givet att det är helt okej att publicera logotyper och produktbilder tillverkade av företagen.
Det skulle vara för mig helt ologiskt att ett företag skulle vilja ha något emot att man använder deras logotyper eller produktbilder om de inte är kränkande.
Hälsningar
Robert