Foto iFokus

Foto

Etikettbildhantering
Läst 1551 ggr
Mari
0

Förstora RAW-filer?

Jag har gjort ett misstag, ställde in kameran på RAW och fotograferade som vanligt men nu i efterhand när jag ska redigera bilderna så har jag visst ställt in på en sämre RAW-kvalitet och inte den högsta.

Nu vill de jag fotograferade ha bilderna och förstora till ca 30x40 men vad jag kan se på filerna så är de bara 20x13.

Ser att jag kan ändra storleken i photoshop men när man zoomar in till 100% så ser det aningen suddigt ut - är det något som kommer synas väldigt väl på förstoringarna?

Förstår om det inte går att förstora upp i efterhand eftersom bilderna är fotograferade i sämre storlek men det kanske finns några trix man kan ta till?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Mari
0

Storleken på dem är följande 1944x1296px och 240 i upplösning

Det jag brukar ha när jag fotar är 3888x2592 och 72 i Upplösning.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

[PeterWem]
0

30x40 är väldigt litet. Jag har förstorat till 100x75 med 10 megapixel utan problem.

Fast 2,5 megapixlar var visst väldigt litet.

Mari
0

Men hur gör jag bäst för att testa förstora upp detta? De som vill ha bilderna har gått med på att testa förstora upp och se hur kvaliteten blir

Ändrar jag upplösningen? Eller ändrar jag pixeldimentionen för att det ska bli bäst?

Som ni märker är jag urusel på detta! Skäms

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

[PeterWem]
0

Förstora bilden till 40x30 cm och 240 bildpunkter i Photoshop och se vad som händer. Titta inte på bilden i 100% utan zooma ut tills skärmen motsvarar ungefär rätt skala på utskriften och avgör själv om det ser bra ut.

Du kan även skicka en rawbild i den lilla storleken till mig så kan jag lättare avgöra med. Mail finner du här.

Mari
0

#4 Tack, du har snart ett mail!

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

[PeterWem]
0

Ser absolut helt okej ut.

Mari
0

Vad bra :-)

Då följer jag dina instruktioner för förstoringen

Tusen tack!

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

JazzBass
1

#1 - Dina bilder har ingen Upplösning före du skriver ut dem i ett visst format. Om det står 72, 240, 300, 1 eller 100000000 ppi i bildfilen kvittar - jag brukar roa mig med att spara bilderna med 1 dpi Upplösning, och ingen ser nånsin nån skillnad, naturligtvis, eftersom det inte har nån betydelse. Så gjorde jag t.ex. med bilderna i min tråd om norrsken. De är alltså sparade med upplösningen 1ppi.

Det som har betydelse är antalet pixlar i bildfilen och antalet pixlar per tum på den färdiga utskriften. Är bildens storlek i pixlar väldigt litet räcker bilden som sådan bara till en liten utskrift om den ska vara i hög Upplösning, men går man ner i kvalitetskrav räcker den till också större utskrifter.

Då dina bilder nu har storleken 1944x1296 pixlar och du vill skriva ut dem i storleken 45x30 cm (ca 18x12 tum), så kan du enkelt räkna ut vilken Upplösning du skulle få om du skriver ut dem som sådana: 1944 pixlar / 18 tum = 108 pixlar per tum, ppi.

108 ppi är klart i minsta laget för en bra utskrift i ovannämnda storlek, åtminstone om man talar om pappersutskrifter (för canvas kanske det dock skulle funka behjälpligt p.g.a. canvastygets ytstruktur). Det skulle se ganska pixligt ut på nära håll. Därför gör du gott i att förstora upp bilderna som tänkt. Du får inte högre kvalitet (i betydelsen detaljrikedom) men undviker i alla fall pixligheten som annars skulle uppkomma.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Mari
0

# tack för mycket detaljrikt svar, där lärde man sig något nytt minsann!

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se