Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 773 ggr
CamillaS
0

En fråga om s.k. google bilder

Hur är det egentligen? Jag vet att man inte får spara bilderna för att sen ladda upp någon annanstans på internet.
Men får man ladda upp bilden om man anger källan till bilden?

[MiniPim]
2

Google är ingen bildkälla har jag fått höra.

[PeterWem]
2

#0 Nej, inte utan upphovsinnehavarens tillstånd.

CamillaS
0

Så om jag förstår det rätt så får man länka till en bild, men man får själv inte ladda upp den, fast man länkar till den?

Behöver klarhet i detta då jag står i en liten konflikt med en annan.

[PeterWem]
1

Syns bilden på din sida, oavsett om du laddat upp den eller "hetlänkat" in den till din hemsida behöver du tillstånd.

I vissa fall om man länkar med så som med mannen som länkade till en TV-sändning, men det är en helt annan historia.

Ketang
0

Som svar på din fråga TS så är det INTE tillåtet. Däremot finns det sidor där det är fullt tillåtet att ladda ner bilder och använda, lägga på sin hemsida osv. Men google bilder får man inte ta. Där emot är det tillåtet att länka till en bild, men du får inte tex ladda upp den på din hemsida och länka till den under bilden. Men enbart länk är ok.

KickanW
7

Menar inte att vara besserwisser utan skriver detta bara för att det är en viktig sak att tänka på.

Ingenting ligger på google. Det finns i stort sett inga foton på google och i stort sett inga dokument. Visserligen har ju google en del tjänster där man kan lägga upp dokument osv men det är oftast inte det man menar när man skriver såsom i den här tråden.

Google är en söktjänst som länkar dig till allting som finns på internet. Det du kallar "googlebild" kan alltså vara ett foto av Andy Warhol eller en reklambild tagen åt ett modeföretag. Det finns alltså inga generella lagar eller regler för "googlebilder" utan det beror ju helt på var google hänvisar dig!