använda läget M
hej, för inte så länge sen fick jag en systemkamera. en Nikon D3100 och objektivet 18-55 mm. jag har alltid gillat att fota. har tidigare haft en hyffsat bra digitalkamera (sony). minns inte vad modellen hette. men iallafall. jag älskar att fota. fotar ständigt med min iphone. men jag vill lära mig att använda M läget. har försökt många gånger, men får aldrig det som jag vill. har ni några tips som nybörjare? vill verkligen lära mig och få bra bilder. det är ju ingen mening att ha en systemkamera om man bara har på autolägena. Jag har inte förstått mig på slutartid och bländare så mycket, hur jag ska kombinera dom? om ni förstår hur jag menar. skulle vara jätte tacksam om jag får massa olika tips , eftersom jag är nybörjare.
kramisar!
Jag skulle börja med att läsa vad bländare och slutare gör :) Går att googla och finns säkert en massa här på sajten. Jag har världens bästa häfte här hemma där allt sådant förklaras, jag kan se imorgon om jag har den sparad på skoldatprn, för då kan jag skicka den till dig via mejl.
Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns
Instruktionsboken du fick med kameran var det första jag tittade i! Där stog det massor med bra saker att veta.
jag har såklart läst instruktions boken, men får ändå inte till det med slutartid och bländare riktigt. och har en till fråga, vad är exponering?
vill ha tips på hur man ska hantera inställningarna.
1# det skulle vara jätte snällt :)
Mitt tips är att inte börja med M-läget utan köra på exempelvis TV (slutarprioritet) eller AV (bländarprioritet) och på så sätt lära dig en funktion i taget.
De saker man bör kontrollera är slutartiden, bländartalet och ISO-talet. Alla de tre sakerna påverkar hur ljus eller mörk bilden blir, men har även andra effekter som man får väga mot varandra.
Sen är det också en fördel att ändra vitbalansen men där finns det flera pedagogiska val man kan göra, om man t.ex. fotar i direkt solljus, under glödlampa eller i skugga.