använda läget M
hej, för inte så länge sen fick jag en systemkamera. en Nikon D3100 och objektivet 18-55 mm. jag har alltid gillat att fota. har tidigare haft en hyffsat bra digitalkamera (sony). minns inte vad modellen hette. men iallafall. jag älskar att fota. fotar ständigt med min iphone. men jag vill lära mig att använda M läget. har försökt många gånger, men får aldrig det som jag vill. har ni några tips som nybörjare? vill verkligen lära mig och få bra bilder. det är ju ingen mening att ha en systemkamera om man bara har på autolägena. Jag har inte förstått mig på slutartid och bländare så mycket, hur jag ska kombinera dom? om ni förstår hur jag menar. skulle vara jätte tacksam om jag får massa olika tips , eftersom jag är nybörjare.
kramisar!
Jag skulle börja med att läsa vad bländare och slutare gör :) Går att googla och finns säkert en massa här på sajten. Jag har världens bästa häfte här hemma där allt sådant förklaras, jag kan se imorgon om jag har den sparad på skoldatprn, för då kan jag skicka den till dig via mejl.
Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns
Instruktionsboken du fick med kameran var det första jag tittade i! Där stog det massor med bra saker att veta.
jag har såklart läst instruktions boken, men får ändå inte till det med slutartid och bländare riktigt. och har en till fråga, vad är exponering?
vill ha tips på hur man ska hantera inställningarna.
1# det skulle vara jätte snällt :)
Mitt tips är att inte börja med M-läget utan köra på exempelvis TV (slutarprioritet) eller AV (bländarprioritet) och på så sätt lära dig en funktion i taget.
De saker man bör kontrollera är slutartiden, bländartalet och ISO-talet. Alla de tre sakerna påverkar hur ljus eller mörk bilden blir, men har även andra effekter som man får väga mot varandra.
Sen är det också en fördel att ändra vitbalansen men där finns det flera pedagogiska val man kan göra, om man t.ex. fotar i direkt solljus, under glödlampa eller i skugga.
Hög slutartid gör bilden ljusare men ökar också risken för rörelseoskärpa eftersom det tar längre tid att ta bilden.
Högt ISO-tal gör bilden ljusare men skapar brusigare foton.
Lågt bländartal gör bilden ljusare men skapar kortare skärpedjup - Det är alltså mycket mindre del av bilden som du kan få skärpa på, resten blir suddigt.
Lycka till! :)
#4 tack så mycket för tipsen, men jag har inte lägen AV och TV, på min är det M,A,S och P.
sen har jag en fråga, när är det bäst att använda blixt och utan. vad tycker ni?
Ja, förlåt, jag tänkte inte på att det var Nikon!
A är bländarprioritet och S är slutarprioritet! :)
okej, tack så mycket! :)
Du skulle nog behöva läsa dels instruktionsboken igen, dels ngn nybörjarkurs, t ex denna: http://www.kameravaskan.se/. Det är väldigt bra och det kommer att underlätta för dig om du kan alla termer, det är inte speciellt många och du komma kunna hänga med i olika forum osv.
Exponering betyder att du tar en bild, exponerar bildsensorn för ljus. Exponeringen hänger ihop med tid, bländare och iso. Det är grunderna för all fotografi och otroligt bra att vet deras sammanband om du verkligen vill lära dig foto.
Och, som ngn sa, börja på ett läge, t ex A (bländarförval) där kameran sköter tiden åt dig.
Man kan jämföra att exponera med att fylla på en hink med vatten. Rätt exponering motsvaras av en full hink.
Befintliga ljusmängden motsvaras av grundtrycket i kranen
Bländaren motsvaras av kranens och rörens diameter
Slutartiden motsvaras av hur länge du har kranen öppen
Isotalet motsvaras av hinkens storlek; mindre hink -> högre iso
Alltså, det gäller att alltid få in en hyfsat jämn mängd ljus på kamerans sensor, med lite variation förstås, men så där i stora hela gäller det i alla fall. Är det väldigt ljust ute är det som det är högre tryck i kameran, och hinken blir full snabbare. Samma sak om man har tjocka rör och en stor kran så går det snabbare att fylla på hinken, precis som med bländaren hos kameran. Sen måste man ju ha uppe kranen precis lagom länge så inte hinken bara blir halvfull eller så det rinner över och information i värsta fall går förlorad.
Jämförelsen mellan isotal och hinkens storlek är lite fel, egentligen så borde man tänka det som att man samtidigt blandar in "fejkvatten" från annat håll i hinken, så man behöver mindre mängd vatten från kranen. Kvaliteten lider dock av det, precis som högre iso också ger sämre bildkvalitet.
Det gäller alltså att balansera de här fyra parametrarna: befintlig ljusmängd, bländare, slutartid och isotal, så man får rätt ljusmängd infångad för bilden.
Det är förhållandevis lätt att förstå sig på slutartid och isotal. En halvering/dubblering av talet ger en halvering/dubblering av ljusheten. Bländaren är dock lite trixigare. Det lönar sig däför att lära sig bländarskalan utantill:
…1,4 - 2 - 2,8 - 4 - 5,6 - 8 - 11 - 16 - 22 - 32…
Ju lägre tal, desto högre ljusinsläpp. Ett steg åt vänster ger dubbelt (=ett steg, 1EV) högre ljusinsläpp och ett steg till höger hälften mindre. Varje tal är roten ur 2 gånger det till vänster. Det kan också vara bra att minnas att två steg åt ena hållet är en fördubbling/halvering av bländartalet. Bländartalet är egentligen ett bråktal och motsvarar en area - har man t.ex. en cirkel med diametern 4cm så är en cirkel med diametern 5,6cm dubbelt större till arean och en med 8cm diameter är fyrdubbelt större. Därför ser bländartalen ut som de gör.
En viktig sak att förstå sig på är också ljusheten i omgivningen. Våra ögon är utmärkta på att anpassa sig till olika ljusa omgivningar så vi kanske tror skillnaden i ljushet i olika omgivningar är mindre än den verkligen är. Våra pupiller ändrar storlek beroende på ljusheten, så att vi inte ska få in allför mycket ljus på våra hornhinnor. Pupillens storlek är alltså direkta motsvarigheten till kamerans bländare. När vi är ute i dagsljuset hålls pupillen ganska liten, men direkt då vi kommer in i ett mörkare utrymme blir den större. Därför vill man också ofta ha ljusstarka objektiv med stor bländare då man fotar i sämre ljusförhållanden.
Det blev ganska långt men förhoppningsvis får du nåt ut av mina små liknelser. Lycka till med M-läget, det är bra att du satsar på att lära dig det, man har väldigt stor nytta av det tycker jag. 
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
#8 tack så mycket, har kollat på¨hemsidan och har redan lärt mig nya saker. :)
#9 tack för att du tog dig att svara, försod det mesta
nu förstår jag mer! förstår på ett ungefär hur ljusmängd, bländare, slutartid och iso hör ihop. ännu en gång tack!