Nya Nikon D600
Vad tycker ni om Nikons nya FX-hus som lanserades idag? 24.3 MP, 1080p video, 5.5 fps, med mera. Rekommenderad prislapp på $2100, runt 14 000 svenska kronor (lär kosta mer när den kommer hit?).
http://www.nikonusa.com/Nikon-Products/Product/Digital-SLR-Cameras/25488/D600.html
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
Den kommer säkert att kosta rejält mer än 14000kr, troligtvis kring 20000kr trots att kronan är stark för tillfället. (Korrigering: se inlägg #3)
Intressant kamera, gillar att den kan fokusera på f/8 (telefotografer lär bli glada över den nyheten) och har "lagom" hög Upplösning. Det jag inte gillar med den är att den saknar dedikerad AF-ON-knapp och att D700 fortfarande slår den i prestanda på de flesta områdena förutom i ren bildkvalitet. Sen har ju förstås inte D700 nån vidare bra liveview och så saknar den video.
Inte helt omöjligt ändå att jag ändå skulle byta upp mig till den här i framtiden, men det sker nog tidigast om ett par år tror jag. Nöjdare än jag är med min D700 kan man knappast bli med tanke på vad jag betalade för den ifjol somras; 1450 euro och den var knappt använd..
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
Korrigerar min gissning: Cyberphoto har satt priset 17990kr. Inte så illa alltså. 
#2 - Det är ganska stor skillnad på alla tre. För det första har Nikon D600 och D800 fullformatsensorer med allt vad det innebär, främst att man fångar mer ljus (ger bättre bildkvalitet främst på höga iso) och har tillgång till helt andra skärpedjup på kortare brännvidder jämfört med aps-c. Canon 600D är en väldigt enkel model i jämförelse med båda dessa, med betydligt mer blygsamma specifikationer.
D800 är igen klart mer avancerad och robust än D600, men D600 är lite snabbare (bilder per sekund) och förstås mindre.
Kortfattat kan man säga:
Canon 600D - en utmärkt kamera för vardagsfotografen och för den som inte har höga krav på fokushastighet och -säkerhet vid kontinuerlig fokus, samt seriebildtagningshastighet.
Nikon D600 - För den seriösa entusiasten som vill ha fullformat, bra prestanda i sämre ljus men inte behöver en direkt proffskamera, och semihög seriebildtagningshastighet räcker.
Nikon D800 - Den rena proffskameran för fotografer med mycket höga krav på Upplösning och bildkvalitet, men som inte behöver hög seriebildtagningshastighet.
För den som behöver fullformat med hög seriebildtagningshastighet och ultimat fokuseringsprestanda är D700 med batterigrepp och powerbatteri det smartaste valet idag, men även D3s och D4 är bra val för de som vill ha nåt nyare. De alternativen är avsevärt dyrare, men också det rejälaste som finns. Det här gäller alltså Nikon, jag har lite mindre koll på Canon.
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
asså, det första jag tänkte på var att den är ganska onödig, men kanske inte? vad jag såg så kommer den kosta ungefär 18.000, rätt eller fel?
Måste bara fråga en sak, hur många bilder kan den ta i serietagen?
Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Ja Moalinn, man kan ju se den som onödig, men det är ju i så fall alla kameror. Vi har ju kunnat klara oss i tusentals år utan digitalkamera, så det kan nog gå i några tusen till om det kniper.
För Canon och Nikon, som det ser ut nu, handlar det väldigt mycket om att hålla sina marknadsandelar, för att i bästa fall förbättra resultaten längre fram. Den tekniska utvecklingen går med raska steg ifrån den här typen av kamera, och det gäller att suga på karamellen så länge den håller. Sony har redan kommit med flera kameror som har en annan typ av sökare och som inte tekniskt är underlägsna i något avseende. Mindre kameror än "fullformat" är ett område där de två stora riskerar att tappa sin dominans ganska snart. För Nikons del är det ett ganska smart drag att i dagsläget flytta ner FX-formatet till en större mängd amatörer. De har investerat mycket i objektivparken, och för den som fotograferar har det faktiskt fördelar.
Visserligen har utvecklingen av sensorerna gjort att DX-formatet har sprungit om gårdagens fullformat, så att exempelvis D7000 kan ge bättre resultat än främst den största konkurrentens fullformatskameror. Men fördelarna med det större formatet är ändå uppenbara. När man tar den nyare tekniken till det större formatet är skillnaden fortfarande lika stor som den var förr.
Men klapperspegeln är på väg ut, och jag tycker inte att den här sortens nyhet är särskilt intressant, även om den kan vara väldigt mycket värd för den som redan har ett Nikon-system, kanske från en tid då vi fotograferade på film. Om Nikons satsning affärsmässigt är rätt, kommer väl att visa sig ganska snart. Jag tror att det till stor del för många handlar om status. Det är finare att ha fullformat, på samma sätt som det är finare att ha systemkamera än bridge. Det funkar ungefär som bling.
Det intressantaste tycker jag finns om hörnet. Sony kommer med NEX i fullformat och α99, och dessutom växer utbudet av riktigt bra objektiv också till andra märken än CaNikon. Fuji kommer med nya modeller av spegelfria efter ett annat koncept, som lite grann tar oss tillbaka till tiden då kampen stod mellan spegelreflex eller mätsökare.
Och runt hörnet kan vi vänta oss att också Canon och Nikon kommer att hänga på trenden med produkter som inte är bara "jag också", utan som kanske har någonting extra att erbjuda för den som är seriös med sitt fotograferande. Jag hoppas att det som kommer att rustas upp inom den närmaste framtiden är kamerornas ergonomi, så att gränssnitten blir mer lika, men också mer anpassningsbara, även om det handlar om olika system.
Och för oss som fotograferar, betyder Nikons satsning på ännu en fullformatare att vi faktiskt kan få bättre teknisk kvalité till ett rimligt pris. Det kommer att pressa ner priserna också från andra tillverkare.
Det var inte så jag menade … jag menade mer att det var ett litet steg uppåt, om man kanske egentligen kunnat ta den lite till. Men jag vet inte så mycket om kameran så jag ska inte säga något.
Men det är som D3100 och D3200, jag tyckte uppgraderingen där var onödig.
menar ju inte att kamerorna i sig är onödiga, .__.
Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto
Det man kan säga är väl att tekniken springer fortare fram idag, marknaden styr mer än tidigare. Kommer ihåg när jag jobbade på fotolabb/butik så kom Nikon med en ny proffsmodell ca var 8:e år (F3 1980, F4 & F4s 1988, F5 1996 osv) medans idag går det väl max 2 år mellan proffsmodellerna.
Entusiast & nybörjarkamerorna kommer tätare än regnet i årets svenska sommar känns det som. Men det är troligtvis så att konsumentmarknaden driver proffsmarknaden, som i sin tur ger tillbaka till de "mindre" kamerorna i fråga om teknik och annat.
Men det är bara min spekulation. Och ibland behövs det nog faktiskt inte uppgraderingar, men tekniken finns där och det går alltid att sälja på vissa människor nyheter.
Men den här länken var rolig att se: http://www.mir.com.my/rb/photography/companies/nikon/