Foto iFokus

Foto

Etikettmänniskor-ej-kritik
Läst 2848 ggr
KickanW
3

Min första riktiga bröllopsfotografering

I lördags fotograferade jag mitt första heldagsbröllop som "riktig" fotograf, dvs inte som kompis eller släkting.

Det var verkligen hur roligt som helst och jag är nöjd med helheten!
Ni får hemskt gärna kolla på mitt blogginlägg om dagen och slänga iväg en kommentar om ni känner för det - Antingen här eller direkt på bloggen.

Och så får ni förstås posta bilder eller länkar till era bröllopsfoton!

Här är länk till inlägget.

Tack på förhand!

Vänliga hälsningar
Kristina

[dynamitella]
5

Jättevackert! Jag hade anställt dig på nolltid..Om jag hade pengar, en man och en förlovningsring :)

KickanW
0

Åh, tack. Det var verkligen ett fint betyg!

Du får komma ihåg mig när du fixat man, förlovningsring och pengar då! :)

MonisN
0

Jag tycker du har lyckats väldigt bra. Bra exponerade och bra skärpa. Vad har du använt för objektiv? Själv ska jag fota mitt första bröllop någonsin senare i sommar. Lite nervöst är det! Man får ju bara en chans..

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.

KickanW
0

Tack så mycket!

Jag fotar i fullformat (Canon 5D MK II) och har bara fasta objektiv.
Sigma 20mm 1,8.
Canon 50mm 1,8.
Tamron 90mm 2,8.

Och på de sista bilderna (från tårtan) är fotade med blixt (Speedlite 320EX).

Ibland blev det lite hetsigt att byta objektiv (under vigseln t.ex.) men det fungerade ändå rätt bra. Det är ju bättre skärpa i de fasta objektiven dessutom, om man nu inte vill betala en förmögenhet!

Viktigast är nog ändå att ha mycket minne och ett par extrabatterier så att man inte står där utan! :P

ru4real
1

Personligen tycker jag att brudens klänning är alldeles för vit på vissa bilder, det finns liksom ingen struktur eller annat i den. Jag antar den var vit, men den är totalt utfrätt på en del bilder. Irriterar mig som 17 :)

Annars är det bra skärpa i bilderna och fint komponerade.

JazzBass
1

Jättefina bilder! Du har bra öga för det här, väldigt många med intressant komposition och uppställning som gör att de sticker ut. Mycket välbearbetade är de också tycker jag. du kommer garanterat få fler bröllopsjobb framöver gissar jag. :-)

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

MonisN
0

#4 Jag har bl a ett Canon 35L 1,4 som jag ska använda och två kamerahus som tur är så man slipper byta objektiv hela tiden. Hade du någon assistent med dig?

KickanW
0

#5: Tack för kritiken! :) Jag tycker att jag lyckats bra med exponeringen. Porträttbilderna är ju medvetet överexponerade, framförallt de svartvita, men de andra tycker jag inte är överexponerade alls! På vilket sätt menar du att klänningen saknar struktur? De veck som är syns ju på de flesta foton t.ex. Ge gärna exempel!

#6: Tack så mycket! Fick du några favoriter gällande kompositionerna? Jag kände att jag safeade lite eftersom jag är nybörjare så jag är glad att du ändå tycker att de sticker ut! Jag hoppas att du har rätt i att jag får fler bröllopsjobb :)

#7: Skönt att ha två hus! Jag hade min gamla 400D med mig som reserv men pga den rätt stora kvalitetsskillnaden så använde jag bara min fullformat. Om du fotar i fullformat blir nog 35mm perfekt som vidvinkel i t.ex. kyrkan och om du ska fota någon fest efteråt. Vad har du tänkt använda som porträttobjektiv? :)
Jag hade ingen assistent med och tyckte att det gick bra ändå. Det som varit skönt hade väl i så fall varit någon som höll koll på mina saker men jag la dem på relativt säkra ställen så det gick bra ändå.

ru4real
0

#8 De bilder som jag tycker är urfrätta (men det kan vara min skärm med) är om man räknar uppifrån och ner bilder 1, 2, 3, 4, (5), 7, 8, 9 & 11.

Det är ju en högst personlig åsikt, alla tycker olika när det gäller foton. Men jag är lite allergisk mot bilder som saknar teckning i det vita, det jag lärt mig är man skall ligga ett steg över vitt när man pratar gråskala. Dvs den vita delen av fotot "får" inte vara pappersvitt. Lite svårt idag när man plåtar digitalt, men jag hoppas du förstår vad jag menar?

Och de var mest de svartvita som jag reagerade på. Och är det medvetet är det ju gjort med tanke. Vill inte klanka ner på dig som fotograf, bara lite hur jag tänker.

MonisN
0

#8 Ja, jag är glad att jag har två hus när det blir bröllop. Jag har inte riktigt bestämt vilket som blir bäst för porträtt, men misstänker att det blir 85/1,8. Det är grymt bra för att inte vara L optik. Vill jag ha 50mm är det ju bara att sätta 35'an på 7D. Jag har ett 50/1,8 II också, men det gillar jag inte ihop med FF. Närbilder på ringar mm bli kanske makron. Vi får se!

JazzBass
0

#8 - Till exempel bilderna till höger på rad 6 och 7. Den svartvita är lite väl vit som ru4real påpekar, men jag stör mig inte på det här lika mycket (eller rättare sagt, jag stör mig inte på det i andras bilder om dom är bra i övrigt, men nog i mina egna). Vidare älskar jag bilden på rad 9 där de står vid kyrkdörren på väg in, samt de följande 4-5 bilderna, men överlag tycker jag de är väldigt snygga och välkomponerade nästan varenda en. Glad Kan bara gratulera till ett väldigt väl utfört fotojobb!

KickanW
0

#9: Okej, vissa partier på klänningen är ju helt vita ja, men jag tror faktiskt att fotona blivit tråkigare om jag inte exponerat på det sättet. Jag tycker att det ger en speciell känsla i bilden. Men det är ju en smaksak precis som du säger! :)

#10: 85mm är ju perfekt till porträtt så det tycker jag att du ska köra på! När är det bröllopet äger rum? Du får visa lite foton här sen tycker jag!

#11: Tack åter igen! :)

Ylva-Li
0

Jättefina bilder!

Jag ska fota mitt första bröllop om några veckor. Svärmors, så inte så "farligt". :)
Några tips? Körde du helt på manuellt?
Funderar på inne i kyrkan, om det är värt att köra på AV för att slippa ljusmäta så man inte missar några gyllene bilder. Å andra sidan går det ju snabbt.

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

KickanW
1

Tack! :)

Jag körde allt på manuellt. Hade hela tiden samma bländare och ungefär samma slutartid så det var egentligen bara ISO jag ändrade beroende på ljuset. Vitbalansen fick jag ändra mellan auto och skugga beroende var i kyrkan jag fotade.

Det svåraste var egentligen på kvällen när jag skulle övergå till blixten, att veta hur länge jag skulle vänta och hur mycket jag skulle töja på ISO i mörkret.

Och så kör jag alltid på autofokus eftersom jag litar mer på kameran än mig själv! :P

DesK
0

Många mycket fina foton som förmedlar precis det du säger på din blogg Glad Mycket bra jobbat! Glad

/Désirée

MonisN
0

#12 Det är i augusti. Jag har egentligen aldrig gillat att fota porträtt, men har upptäckt att det är ganska kul om det är något speciellt.

KickanW
0

#15: Tack, det är ju det viktigaste när man ska dokumentera en dag sådär - Att man får med känslan!

#16: Jag tycker över huvud taget om att fota människor, och extra roligt att fota människor som agerar gentemot varandra, så just bröllopsporträtt tycker jag är jättekul! :)

Misarn
0

Hua ska fotografera Bröllop på Lördag, blev extra nervös för dina kort var så otroligt fina Glad

Cochon
0

WOW! Snygga bilder! Skrattande

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

[alezan]
0

#9 Din bildskärm återger nog inte direkt hela sanningen då de bilder du refererar till vad gäller brudens klänning har för ögat väl synlig struktur och detaljer.

Till trådskaparen - verkligen superfina bilder! Glad

ettlitetalias
0

jättefina! Gillar verkligen den svartvita när de just stiger in i kyrkan :)

KickanW
0

Tack så mycket för era fina ord! :)

Misarn
0

Igår var det fotografering ohc det gick väldigt bra, vi fick fotografera i Kyrkan vilket var lite synd men regnet bara vräkte ner så vi fick improvisera lite. Men tack alla för alla tips oh hjälp Glad

KickanW
0

Vad kul att det gick bra för dig! :) Vill du visa några foton? (om det är okej för brudparet förstås)

Misarn
0

Tyvärr får jag inte lägga upp några bilder men tur är väl det kanske, är inte alls lika bra som alla här inne =P

KickanW
0

Nu har jag fotat ännu ett bröllop och ni får gärna kika på det här! :)

JazzBass
0

Jättefina bilder igen! Glad

Ylva-Li
1

Jättefina!
Ska fota ett till på söndag. Men vill ni så får ni kika på svärmors bröllop som jag fotade för några veckor sen. :)

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

KickanW
0

Tack JazzBass och Ylva-Li!

Ylva-Li: Snyggt jobbat, det var mycket känsla och fina färger!

MonisN
0

#26 & 28, jättefina bilder ni tagit Glad

happyhedgehog.se
0

Håller med MinisN, superfina

Ylva-Li
0

Tack! :) Lite nervös för nästa bröllop. Var nästan enklare när man var bjuden också.

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

KickanW
1

Hur går det för alla bröllopsfotografer?

Jag har fotat ännu ett som ligger på bloggen nu! Ni får gärna kommentera lite på bloggen (alla tre inlägg) för brudparen går in och kikar där ibland, och de skulle nog bli glada över lite positiva kommentarer! :)

Hanna
0

Jag ska fotografera mitt första på lördag :)

Jättefina bilder! Är det svårt att ta kort med hyfsat låg ISO inne i kyrkan? Eller är det bra ljus därinne? ^^

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

DesK
0

#34 Det skiljer otroligt mycket i ljus i olika kyrkor, så din fråga är omöjlig att besvara!

/Désirée

MonisN
1

#33 Tycker dina bilder blir bättre och bättre! Den senaste sessionen verkar haft en ljus och rymlig kyrka. Lyckost! Använder du alltid vitbalansen på auto?

KickanW
0

#34: Precis som DesK skriver så är det väldigt olika men det är ofta rätt mörkt så man får töja på både slutartid och ISO men numer fotar jag i fullformat och kan därför ha väldigt hög ISO utan att få för mycket brus. Det är ju en fördel att ha ljuskänsliga objektiv också!

#36: Stort tack! :) Jag tyckte själv att det senaste bröllopet var lite sämre kvalitetsmässigt så det är ju kul att du ändå ser en förbättring! :) Och ja, den senaste sessionen var i "Stockholms ljusaste kyrka", så det blev jättebra ljus!

Haha, ja vitbalansen är nog min akilleshäl, tycker det är svårt att få till och se vad som blir bra i kameran så jag kör oftast (inte alltid) på auto och korrigerar i efterhand.

MonisN
0

#37 Av de bilder jag sett från dig så tycker jag du utvecklas hela tidenGlad Tycker dina bilder har funkat bra med auto.

Jag ska göra en provfotografering i kyrkan nästa vecka och kommer att ställe WB efter ett gråkort för att jämföra. Det borde bli stor skillnad eftersom den kyrkan är väldigt mörk. Ve och fasa….

Hanna
0

Fotograferade bröllopet idag. Det gick över förväntan!! Bra ljus, så jag kunde köra med ett ISO på 200. Glad Både jag och de som gifte sig är nöjda. ^^

KickanW
0

#39: Åh vad kul! Och skönt att de är nöjda! Finns det några foton att kika på? :)

Hanna
0

Vet inte om jag får lägga ut dem, så vågar tyvärr inte göra det. :)

Förlåt för min trådkapning förresten!

DesK
0

#41 Om du har fotograferat så får du lägga ut bilderna, om ni inte skriftligen har kommit överens om något annat.

/Désirée

Hanna
0

#42 Jo, det vet jag. Men jag gör det mest för att visa respekt. :) Men jag vet att jag får rent regelmässigt.

DesK
0

Bra, då föreslår jag att du frågar vilka bilder du får lägga ut Glad Gillar ditt tänk och håller med dig, men jag visste inte att du hade koll på lagen om upphovsrätt, därav mitt svar ovan.

/Désirée

Hanna
3

#44 Jo, det gjorde jag. Men det var ändå snällt att du sa till :) Men jag känner att jag inte skulle vilja bli publicerad utan att ha blivit frågad så jag vill visa samma respekt mot andra. Även om det är jättebra bilder jag vill visa så vill jag ändå ha fått ett ja Glad

DesK
0

#45 Det tycker jag är mycket fint och respektfullt av dig, jag hade också frågat först Glad

/Désirée

KickanW
1

Som fotograf är det ganska vedertaget att fråga kunden om hen vill synas på internet, i portfolion och sådär. Om man ska använda bilderna i marknadsföring (vilket bilder på en hemsida kan ses som) måste man dessutom ha det avtalat! Så jag tycker att det är helt rätt att be om tillåtelse! Om inte annat är det ju inte så bra reklam för sig själv heller att gå emot sina kunders vilja…

Men HappyLucky, om du har en plan att jobba som fotograf kan det vara bra att försöka få visa några foton från varje fotografering så att man kan ha en portfolio att visa blivande kunder! De allra flesta vill ju se hur duktig man är, vilken bildstil man har osv. Och inte är det någon trådkapning, jag bad ju om att få se era bröllopsfoton också! :)

KickanW
0

Jag har inte fått en enda kommentar på mitt senaste bröllop. Tycker lite synd om det paret… Ge dem lite kärlek vettja! :)

Ylva-Li
0

Otroligt vackra bilder KickanW!
Mitt andra bröllop finns här. Samma bilder som ligger i portfolion nu. :)
ÄLSKAR bröllop. SÅ mycket kärlek att det går att ta på!

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

KickanW
0

Åh vad fint Ylva-Li! Så sött med lillen också! Hur kändes det, var det jobbigare när du inte känner dem eller kändes det bra? :)

Tack för den fina kommentaren i min blogg också!

Ylva-Li
1

Tack! :D
I början kändes lite knepigt. Man kom liksom inpå någons privatliv. Men snart plockades ju kameran fram och jag gick in i mitt jobb, och då blir det plötsligt nåt annat. Så det gick över förväntan bra.

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

MonisN
1

Jag tänker att det faktiskt kan vara enklare om man inte känner någon, då är man inte känslomässigt engagerad på samma sätt och behöver inte heja till höger och vänster samtidigt som man ska göra ett jobb. Tror man kan koncentrera sig på ett bättre sätt. Detta är iaf vad jag tror!

KickanW
2

Imorgon fotar jag sommarens sjätte bröllop och förmodligen det första i regn. Är rätt nervös över hur jag ska lösa det, men är också peppad inför fotograferingen förstås!

Hur går det för er andra?

Ni får jättegärna kika in på bloggen och kommentera lite, så har jag något kul att se fram emot imorgon när jag kommer hem och förmodligen är väldigt trött.

Hanna
0

#53 Kul! Hoppas det går bra. Lycka till :)

KickanW
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det gick jättebra faktiskt! :) Just nu är brudparet på bröllopsresa så jag måste vänta i en hel vecka innan jag kan visa några foton eftersom de vill godkänna dem först, men detaljfoton fick jag visa så här är ett minikollage som jag tog i regnet!

Hanna
0

Åh vilka fina!! :)

KickanW
1

Här är alla foton från bröllopet som bilden ovan kommer ifrån! Det regniga bröllopet.

Inom några dagar kommer ännu ett inlägg från lördagens bröllop också, det är mycket nu! :)

Jag blir sååå glad om ni går in och kommenterar!