Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1001 ggr
malin--a
0

Vilket objektiv ska jag välja?

Har planerat att köpa ett nytt objektiv, frågan är bara vilket? Har en Nikon D3000 och objektiven Nikkor 35mm 1,8 och Sigma 70-300mm. Är väl okej nöjd med båda två (sigmat börjar jag dock tröttna på pga de Oskarpa bilder? det ger…).
Det nya objektivet ska vara från 18/25 mm någonstans till 200/300 mm, så man slipper bära runt på flera objektiv när man ska iväg :)
Fotar i princip bara djur, framförallt hundar i rörelse, så objektivet måste ge skarpa bilder även i rörelse (beror självklart på ljuset också, men skarpa bilder överlag).
Har funderat på dessa;
Tamron AF Di II 18-200 3,5-6,3
Tamron AF Di II VC 18-270
Nikon AF-S DX 18-200 f/3,5-5,6G
Något dyrare än dessa har jag tyvärr inte råd med just nu. Isåfall får det bli något begagnat. Hade gärna velat ha en med större bländare, men det verkar inte finnas i det zoomomfånget jag vill ha, tyvärr! :(

LFCFredda
0

Det Nikon som du nämner får oftast bra kritik. Det är en del av "proffsen" som väljer att ha det på för att slippa släpa hela utrustningen på semestrar och liknande.

Det är väl i det närmaste omöjligt att göra en 18-200 med konstant bländare på 2.8 skulle jag tro. Och här har du antagligen den största nackdelen, att du har f5,6 på 200mm men så länge det finns ljus så funkar det bra.

ru4real
0

Har nikon's 18-200mm själv och är väldigt nöjd med det. Visst har det sina brister i o m den relativt låga bländaren på full zoom, men det funkar för det mesta och det är enklare att bära ett objkektiv som täcker ett stort omfång. Samt den ekonomiska delen, skulle gärna ha ett 70-200 2.8 ed, men det kostar alldeles för mycket för mig just nu.

malin--a
0

Tack för hjälpen, det blir ett sånt :)