"Fel på minneskort"
Hej
jag blev alldeles för ivrig i går när ett riktigt roligt motiv dök upp, kunde inte sluta fota när kameran varnade för svagt batteri.
Följden blev alltså "Fel på minneskort". Ska försöka rädda bilderna med räddningsskivan.
Min fråga är: Om jag sedan formaterat kortet kan det på något vis skada kameran om jag använder det?
Kan det skada kameran om jag formaterar i kameran?
Finns det enkla gratis räddningsprogram på nätet?
Tacksam för alla tips.
Fick iaf lite bilder med en annan kamera.
En vårtbitarhane som mumsar på ett äpple i gårdagens solsken, och en jädrans envis fluga.
Tina Nordberg medarbetare:
Fågelskådning i fokus
Svamp i fokus
Jag formaterar aldrig mina minneskort någon annan stans än monterade i kameran 
http://www.cgsecurity.org/wiki/PhotoRec
Kompetent program som har räddat mina bilder när övriga program failade.
Man formaterar alltid i kameran efter att man tömt sina bilder till datorn. Detta för att förhindra fel som annars kan uppstå i minneskortet.

Hej
och tack för jättesnabba svar. Tack för länken till PhotoRec
Fågelskådning i fokus
Svamp i fokus
Du har fått bra svar av de andra så jag säger bara den vårtbitaren har du fångat fantastiskt bra. Snyggt 

Tack för det MonisN.
Tyvärr ser det mörkt ut har provar i två olika progran och resultatet blir
Error och Inga filer på kortet.
Vet att det blev bilder jag såg den i kameran. Bör jag kasta kortet?
Fågelskådning i fokus
Svamp i fokus

Finns ingen orsak att kasta kortet om det går att formatera.
Men om du har tagit i jpeg-format ska du inte göra något med kortet innan du har provat att köra jpegdump och sparat en avbild av kortet någonstans på din hårddisk.
Fel på minneskortet, efter att strömmen har tagit slut i kameran, betyder att det är fel på filsystemet, inte fel på kortet. Filsystemet skapas när man formaterar. Kortet lär inte ha tagit skada av att strömmen tog slut, utan den tabell där filernas plats på kortet skrivs, blev aldrig nerskriven från kamerans minne, och därför går det inte att hitta filerna.
Risken för fel på filsystemet är skälet till att man alltid ska formatera kortet i kameran varje gång man har tömt det, och att man helst aldrig ska radera filer från kortet. Kameran har ett väldigt enkelt operativsystem som i stort sett saknar de felkontroller som finns i datorns operativsystem. Korten i kameror är alltid formaterade med filsystemet FAT32, som har en del brister, men eftersom alla använder det, är det praktiskt, och om filtabellen tappas brukar det ofta finnas en parallell filtabell kvar, som innehåller alla filer som fanns före den sista skrivningen. Det är den filtabellen som många återställningsprogram använder.
Om dina filer är jpeg, finns ett sätt till att återställa dem, och det är programmet jpegdump, som helt struntar i filtabellerna och enbart läser jpeg-filer och kopierar dem. Så om du inte har tagit RAW, utan jpeg, kan du kanske få tillbaka dina filer den vägen.
Gränssnittet för jpegdump är via kommandorad, och det är enklast att jobba med det direkt från en mapp där man lägger programfilen. Det är lite nya grejer om man aldrig har använt kommandorad för att köra program, men det är ändå inte omöjligt om man följer instruktionerna som finns på programmets websida, och som också finns i svensk form på länken här.

Tack snälla du, det ska jag testa.
Fågelskådning i fokus
Svamp i fokus