(H) Fungerar denna?
Igår fotade jag mitt sjunde bröllop. På kvällen var himlen vackert rödrosa och jag tvingade ut brudparet för att prova en bildidé. Har försökt köra säkra bilder under porträttsessionerna hela sommaren och därför har det blivit rätt klassiska närbilder med kort skärpedjup och sådär, men jag imponeras så av de fotografer som får till såna speciella och annorlunda bilder hela tiden och vill därför prova lite mer annorlunda saker. Det är ju så mycket svårare att få bra porträttbilder när man är långt ifrån de man fotar, när man ska få med mycket natur osv.
Så nu är min fråga. Fungerar denna?
Jag kan inte riktigt bestämma mig för om det faktiskt är en riktigt cool bild eller om det snarare ser ut som om den är fotad av en amatör som bara fotar solnedgångar… Det finns ju en del del dåliga solnedgångsbilder…
Och för att ni ska förstå vad jag menar med "rätt klassiska närbilder med kort skärpedjup och sådär" så lägger jag ut tre såna också.
Den funkar väl som dokument över deras bröllop. Kanske som förstabild i ett album, men jag tror inte att de skulle vilja hänga den på väggen, eftersom de inte kan se sig själva. Men det är bara min teori, har ingen aning om vad de tycker om den.
Sen tycker jag att den lutar lite, men det kanske kan bero på objektivet du plåtat med? Den är liksom lite sned åt vänster.
Men den är knepig, jag tror att jag har lite svårt för den för att den är en massa saker som ropar på uppmärksamhet, den snygga himlen i bakgrunden, den röda mattan, de vita möblerna. Jag vet liksom inte vart jag skall fokusera, var lägger jag uppmärksamheten på. Blicken fastnar inte ngnstans känns det som.
Jag tror att tanken var bra, det hade kunnat vara en superrolig bröllopsbild, men det höll inte hela vägen. Tog du ngn med grodperspektiv? Det kanske hade funkat bättre i detta fallet?
Och den där tråkiga telefonstolpen till vänster…
Tack för jättebra kritik! Du har nog rätt i det du säger, att den innehåller alldeles för mycket som drar till sig uppmärksamhet, att den är rörig osv.
Horisonten är rak. Bilden är taget med vidvinkel och har därför lite konstigt perspektiv, men jag har försökt att räta ut den i PS. Kanske är det att den nedre delen "lutar" som gör att du får känslan av att den är sned?
Det är jättesvårt att fota den här typen av porträtt och ändå lyckas. Mina förebilder inom bröllopsfoto tar alltid bilder där det är mer omgivning än porträtt men då är det ändå ingen tvekan om att det är en lyckad bild. Men det är väl det som skiljer de riktiga bra fotograferna från de mindre bra!
Så är det nog, och att ha förmågan att tänka i bilder i flera steg, från det att man ser brudparet och kan komponera och se vinklar redan där.
Jag gillar din tanke bakom bilden, vad du ville uppnå, men bättre lycka nästa gång. Renare och enklare bakgrund, mindre saker i bilden och tänk harmoni så blir det nog superbra.
Nja, håller med föregående talare. Funkar som "en bild i mängden" för att kanske komma ihåg väder och plats men jag anser att det inte är någon kanonbild.
Några saker jag inte gillar:
-Horisonten ser ut att luta (Det säger du att den inte gör men med vidvinkel SER den ut att göra det) och det räcker tror jag.
-Telefonstolpen :(
-Parasollet är ännu värre än telefonstolpen. Drar ögonen till sig hela tiden.
-Oreda bland stolarna, kanske hade gått att ställt allt rakt och provat med grodperspektiv. Fotograf i ena änden av röda mattan och brudparet i andra där dom står nu.
-Sedan är det ingen spektakulär solnedgång heller.
Trots dessa petitesser tycker jag att det kan vara en kul bild att ha. Jag har inte sett någon som liknar denna tidigare och därför upplever jag den som lite spännande och jag är säker på att brudparet kommer att bli nöjda med eller utan denna bild då jag har sett vad du går för med dina andra bröllopsbilder :)
Jag har har ju alltid beundrat dina bilder, men den här faller tyvärr inte mig i smaken. Den känns dels lite för rörig, men största problemet jag har med den är att färgerna är så avmättade och bilden är ganska mörk överlag. Det ger för mig absolut ingen romantisk/glädjefull bröllopsstämning, vilket jag tycker bröllopsbilder ska förmedla. En annan efterbetarbetning skulle säkert funka bättre för mig.
Det är kul och utmanande att försöka hitta på egna unika och fungerande idëer, man får räkna med mycket misslyckade idéer i jakten på dem. En som jag tycker är fenomenal på just det är dock Jonas Peterson, svensk men aktiv i Australien och rankad som en av världens 10 bästa bröllopsfotografer. Gissar att du känner till honom. Om inte så kolla gärna in hans hemsida eller bilderna han har på 500px.com.
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
Tack för er uppriktighet!
"Det är kul och utmanande att försöka hitta på egna unika och fungerande idëer, man får räkna med mycket misslyckade idéer i jakten på dem."
Så sant, men det är så svårt när man går ifrån det man är trygg med att avgöra om det håller eller inte. Det är där såna här forumet kommer in i bilden och har en väldigt bra funktion.
Tack också för era ord om mina bilder överlag! :)
Jonas Peterson känner jag mycket väl till och han är en av de bröllopsfotografer jag syftar på tidigare i denna tråd, som jag beundrar!
Faller detta er i smaken bättre då? :) Från samma bröllop, men den typ av foton som jag är mer bekväm med.
#8 - Den gillade jag ju redan igår på FB. 
Fortsätt absolut att experimentera med nya idéer, det är när man hamnar utanför sin egna "comfort zone" som man utvecklas!
Förresten på tal om idéer, har du hört talas om bokeh panorama (the Brenizer method)? Det är nåt jag tror att du skulle kunna gilla men det kan vara rätt så arbetsdrygt. Har inte provat själv men skulle vara intresserad av att göra det i nåt skede. 
Nu faller poletten ner! Det här med nicknames och saker gör att man inte alltid vet vilka personer man har att göra med. KUL att du följer mig där!
Har aldrig tidigare hört talas om bokeh panorama men det ser ju onekligen intressant ut. Att testa på det som ett projekt vore absolut kul, men generellt tror jag att jag har för dåligt tålamod för att syssla med den typen av foto!
Heh, det tror jag gäller för mig också; ju mindre man behöver pilla i efterbehandlingen desto bättre. Men det är inte helt fel med mellan- eller storformatslook och -kvalitet med vanlig småbildsutrustning.
Inte bara bakgrundsoskärpan som blir grym, man får ju bilder med extremt hög Upplösning och skärpa på det viset också.
Jag brukar inte tycka om att skriva ut mitt namn så ofta i forum (för att göra det mindre sökbart), men en alltför stor hemlighet är det väl inte vad jag heter på riktigt. 

Jag gillar inte riktigt de där ihopklistrade bilderna. Jag är medveten om att man vill ha den effekten, men det ser konstgjort ut. Om man verkligen vill ha den typen av bilder, så får man kanske bita i det sura äpplet, och skaffa ett tele med löjligt stor bländare (minst 2.0). Och såklart fotografera med fullformat.