Ang Blixtar?
Hejsan.
Funderar på att skaffa mig en blixt till min Nikon D90. Vet dock inte om jag ska vara serriös och skaffa mig en "dyr" blixt eller en "billig" blixt.
För att det ska vara lättare för er att förstå vad jag menar så visar jag två länkar på olika blixtar. Så förstår ni vad jag menar mer dyr och billig.
Dyr:
http://produkter.mediamarkt.se/store/kalmar/foto/blixt/sb-910.html
Billig:
http://www.tradera.com/yn462-flash-speedlight-for-nikon-auktion_1414_146866871
Förutom kvalitén på produkterna. Vad är den stora skillnaden? Villken är värd att sattsa på? Rekomenderar ni någon annan blixt förutom dessa två blixtrar?
Tack på förhand.
Mvh Amel
Jag skulle rekommendera dig att kika lite på en begagnad SB800. Det ät en riktigt bra blixt som har någraår på nacken och den går att få från 1500:-. Nu är jag inte så insatt i vad SB 910 klarar som inte 800:an kan. Men eftersom du har en D90 så kan du styra denna blixt trådlöst med TTL. Du kan alltså ha blixten bredvid kameran utan kabel och ändå anpassar blixten styrkan efter vad som behövs med automatik.
Jag har klarat mig bra med min SB-600. Den är lite krånglig att förstå sig på jämfört med SB-700/900/910 som har intuitivare gränssnitt, men när man väl förstår sig på hur man kopplar om till fjärrstyrningsläge är det inga problem. Den funkar dock inte som master utan endast som slave. Effekten är tillräcklig för exponeringar genom softbox på åtminstone upp till f/11. Kan fås för vettig penning begagnad. SB-800 är såvitt jag förstått ganska lika SB-600 bortsett från att den är lite kraftigare och större, och fungerar också som master.
Själv skulle jag undvika köra med annat än Nikon. Vissa tredjepartare kan ha lite problem med ojämna exponeringar och färg på blixtljuset, men t.ex. Metz lär ha riktigt bra blixtar. Dessutom tror jag Nikons egna blixtar vid TTL-automatik tar i beaktande om man kör med indirekt blixt (riktad i taket) eller mer rakt framåt. Det vet jag inte om de andra märkenas blixtar gör.
De Nikonblixtar jag har känt på har känts avsevärt mer välbyggda än de tredjepartare jag sett. Nikon känns helt klart mer kvalitativa och pålitliga. Men jag vet folk som är nöjda med sina billiga tredjepartsblixtar också. Vet bara inte om jag skulle våga köpa en sån, åtminstone inte utan att prova den först och se hur den känns.
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Elektronblixtar har ju funnits ett tag, och de har länge tillverkats av andra än de som sätter sitt märke på dem. Nästan alla är från kinesiska OEM-tillverkare, så risken att kvalitén skulle vara sämre för att det är en billig kinesisk är knappast något att fundera över.
Jag skulle nog hellre välja en sån där billig grej än en dyr TTL-blixt med styrning av flera. Ju mer komplext ett system är, ju fler grejer kan gå sönder, och den billiga blixten är ganska rätt upp och ner ungefär så enkel som det går att få dem.
Den är alltså helt manuell, och därmed finns ingen som helst automatik.
När man tittar på bedömningar från folk som faktiskt har en, så är det en anmärkning de gör, och det är att omställningsknappen, där man kan ställa ner blixtstyrkan, inte har några markeringar. Det är ganska lätt åtgärdat med lite vit färg eller på annat sätt.
Men om du känner dig beroende av att ha reflekterad ljusmätning genom kameran när du tar med blixt kan det så klart ses som bättre med en TTL-blixt. När man lär sig hantera blixten tycker jag ändå att det är lättare att jobba utan TTL, eftersom blixtljuset är mycket förutsägbart när man använder indirekt blixt, och TTL fungerar ganska dåligt när man riktar blixten rakt mot motivet. Det brukar bli bättre resultat att gå efter ledtal då, och en omställbar blixt är väldigt lätt att jobba med då man kan ha bländaren fast och ställa om styrkan efter avståndet.
Med det priset kan man få flera manuella kinesblixtar till priset av en enda dedicerad TTL-blixt. Och det är faktiskt enklare om man har ett system med flera blixtar, att inte använda TTL.
Ni ska ha ett tack för hjälpen. Får ta mig en funderare utifrån min ekonomi osv. Mvh Amel
Personligen skulle jag alltid välja orginalblixt, just för enkelheten i sammankoppling med kameran. Jag tror att de blixtar Inkanyezi nämner säkerligen funkar alldeles utmärkt prestandamässigt, men en del funktionalitet försvinner på vägen.
Sen tror jag ju andrahandsvärdet på Nikon's egna blixtar är bättre än på 3'e-partsblixtarna, men det har jag inte kollat.
Men det är en smaksak i slutändan, och ekonomin spelar naturligtvis in.

#5 skrivet av ru4real "Sen tror jag ju andrahandsvärdet på Nikon's egna blixtar är bättre än på 3'e-partsblixtarna, men det har jag inte kollat."
Jo, helt säkert har de bättre andrahandsvärde, men värdeminskningen från nypris är större än vad den billiga kinablixten kostar.
Den stora skillnaden när det gäller hanteringen är att dedicerade blixtar kopplar till kamerans automatik, så att man kan få TTL-mätning, både när man har blixten på kameran och när man har den skild från kameran. Man kan se TTL-mätningen som en stor fördel, men jag gör det inte. TTL-mätning garanterar inte rätt exponering, och när man använder blixt rätt på, störs den av föremål nära kameran, så att det man egentligen ville fotografera kan bli underexponerat, för att det fanns någonting närmre som blev mycket mer belyst. Man kan lära sig hantera det, men jag tycker inte att det är lättare att använda TTL-blixt än att ställa manuellt.
Det är mycket enkelt att använda en manuell blixt, och eftersom man direkt får facit när man tar med digitalkamera är det också lätt att justera om det skulle bli fel. Kinablixten har en ratt där man kan ställa in styrkan, och det enklaste kan vara att köra med fast bländare och vrida blixtstyrkan så att den stämmer med avståndet.
Nikons TTL fungerar i min erfarenhet fantastiskt jämnt och bra, oberoende hur man har blixten riktad. Fördelen med TTL är att det är enkelt att ställa om bländare och iso utan att behöva tänka på att också ställa om blixtstyrkan. Jag skulle själv absolut välja en blixt som stöder TTL, om det inte är så att jag endast skulle köra blixten radiostyrd med ett system som inte stöder TTL (vilket mina radiotriggrar Hähnel Combi TF och Phottix Strato inte gör). Helmanuellt har förstås sina fördelar, men jag vill helst ha möjlighet att använda TTL då jag vill.
Det här alltså lite som motvikt till Inkanyezis åsikter i #6, för att skapa ännu lite mer huvudbry för trådskaparen… 
Kan man inte enklast sammanfatta det så här på ett extremt enkelt och generaliserande sätt (dock ej nervärderande på ngt vis):
Jag som inte vill lära mig tekniken om hur jag skall styra blixten manuellt eller bara vill ha ett enkelt vis att till nöds lysa upp det jag vill fotografera bör satsa på dyrare märkesblixtar, som är enklare för nybörjaren eller den late.
Om man däremot är en fotograf som har full koll på alla delar av bildkedjan så tror jag absolut Inkanyezi's kunskaper kommer väl till pass och man har större nytta och mer kontroll över blixtrande.
Själv tycker jag mig tillhöra första-skaran som med nöje använder nikon's ttl-mätning och blixtar och är nöjd med resultatet. Det kan säkerligen bli bättre, men skulle ta mer tid från fotograferande under läroperioden än med TTL. Och jag anser mig inte vara nybörjare, har plåtat sen 85 eller så. Dock lever jag inte på fotograferandet.
#8 - Bra sammanfattning, men att ha tillgång till TTL betyder ju inte att man inte också kan använda den helmanuellt och lära sig det. Lite som man ju använder halv- och helautomatiska exponeringslägen, som t.ex. A/Av på kameran. Då jag med mina filmkameror endast har tillgång till manuella inställningar är jag helt klart mer begränsad av kameran och jobbar klart långsammare, och missar en del bildtillfällen för att det tar tid att ställa in kameran för varje fototillfälle. När man behöver jobba snabbt är automatik underbart. 
Jag litar själv mer på min blixts TTL-automatik än jag litar på kamerans exponering i t.ex. A-läget. Det blir faktiskt oftare rätt med blixtfoto med TTL än utan blixt i A-läge och med matrismätning. Den bästa kombinationen enligt mig är kameran i helmanuellt läge och blixten i TTL-läge. Det sviker mig aldrig.