Ta kontakt med Bildombudsmannen är ett bra tips.

Vilken bild är stulen?
I Göteborg tog en djuraffär en bild från min uppfödning och la ut i sin blocket-annons.
Jag ringde dem och hotade med polisanmälan och bilden togs bort.
Är det ett företag i Sverige kan man skicka en faktura. Fungerar det inte eller om man är privatperson är det nog enklare att gå via bildombudsmannen och driva en rättsprocess.
Som privatperson kan man registrera sig på Frilans Finans och skicka faktura via dom. Har råkat ut för bildstöld två gånger nu på kort tid av just företag och har båda gångerna ringt upp dem och frågat vart jag ska skicka fakturan.
Dom har vänligt gett mig uppgifterna och jag har skickat fakturan som i sin tur har betalats. Betalar dom inte så sköter Frilans Finans med dröjsmålsränta och ev. inkassokrav.
Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek
Frilans finans hade jag helt glömt.
hur kan man upptäcka att nån snott ens bilder?
Angående bildombudsmannen AB. så krävs det att ersättningen för bilden inte blir alltför ynklig för att ska löna sig att använda sig av det företaget.
Det är ju en privat juristfirma som siktat in sig på upphovsrätt för bilder och han jobbar inte gratis.
Det kostar en startavgift på 900:- plus en tredjedel av eventuell betald ersättning plus moms.
Värd för Pensionärer
Nu tack vare att företaget också låtit sig "dela" bilden så sprids den överallt! ingen hejd…
På bilden är det en stor text över som någon skrivit dit med sidan pinwords. Pinwords logga står nu över min logga. Nu om företaget tagit bilden från någon annan är de fortfarande lika fel?
Tack för er hjälp!
Besök gärna min blogg.
Kan du inte skicka med en länk till där den ligger?
Vad hände med länken till facebooksidan? Vad sa bildombudsmannen när du kontaktade dem?
Det finns ju en länk på sidan du länkar till som heter "report this photo". Gör det, jag har sett att facebook ser allvarligt på brott mot upphovsrätten.
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
Har du testat att maila pinwords? Om att det är din bild från början? hello@pinwords.com. Och anmäl t facebook iaf, även om det är krångligt.
Jag hittade den här sidan, som är till för såna här ärenden:
Skickade själv en faktura till ett företag förra månaden. Berättade för kompisen att jag inte fått någon respons alls från företaget, och när vi kollade upp det på Ratsit visade det sig att det gått i konkurs. Surt sade räven. Bilden ligger fortfarande kvar där.
Sedan har vi någon populär bloggerska tydligen som har tagit en brandmannabild från mig, men det ser ut som hon agerar som privatperson och inte som företagare.
#6 - Ett sätt är bl a att göra en bildsökning på Google. Där kan du ladda upp din bild från din dator eller lägga in bildens url om den ligger ute på nätet ock söka. Då letar sökmotorn upp bilder på webben som ser ut som, eller är snarlika, och du kan då se var på webben de finns.
Bilder som företag använder men som inte ligger ute på nätet blir ju naturligtvis knepigare att hitta…
#0 - Jag hoppas att du, och alla andra som upptäckt stöld av era bider, lyckas skrämma upp bildtjuvarna! Jag skulle definitivt debitera dem ett relativt stort arvode (det måste ju svida lite…) och samtidigt hota med (polis)anmälan o skadeståndskrav!
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing
Tråkigt när det händer. Har hänt mig ett par gånger, har skickat faktura på ganska saftiga summor båda gångerna. Fick betalt direkt helt utan en enda fråga.
Du borde göra samma sak!
Jag funderar lite över detta… många hittar sina bilder på nätet, men sitter ni och kollar/söker efter dem, eller hur "råkar" ni stöta på dem?
#22 - De (fåtal) gånger jag råkat ut för bildstöld har jag själv snubblat över bilderna på nätet. Det har varit fråga om musiker/artister som jag fotograferat, främst ganska nära bekanta. En bekants bekant (musiker) hade knyckt två-tre bilder från klubbens hemsida, laddat upp dem på sin facebooksida och använt en som profilbild. Jag upplyste honom via facebooks mail att han använde bilderna olovligt, men att han fick använda dem fortsättningsvis om han satte mitt namn under bilderna. Han bad om ursäkt och gjorde som jag sade, och gav en samtidigt komplimang på bilderna. En annan gång var det en närmare bekant som använt en av mina bilder på sin myspace-sida.
Jag har också provat googles bildsökning som nämns ovan på ett antal av mina bilder, men via den funktionen har jag inte hittat nån olovlig användning.
#23 För dig fanns det en liten koppling iaf eftersom det var musiker, men många tycks hitta sina bilder på div bloggar och företag. Där känns det mer långsökt att man snubblar över dem. Jag är imponerad att man hittar dom så där hux flux.
Jag är inte företagare, jag fotar bara för kul och säljer vanligtvis inte bilder.
Pris beror ju på vad det är för bild, vart den är publicerad och hur arg man är på att de snott den.
De bilder som publicerades utan min tillåtelse faktuerade jag 1000 respektive 2000 kr. Det är väldigt mycket i överkant med tanke på att jag är amatörfotograf, tidningen inte hade så väldigt många läsare, bilderna var ganska små och att bilden inte alls var unik. Men det stod inte mitt namn vid bilderna och jag tänkte att det trots allt var jag som satt ett pris.
Jag menar, om priset är för högt kan de väl strunta i att köpa bilden. Nej men vänta! Den är ju redan publicerad!
Fast sätter man på tok för högt pris finns risk att de blir sur och vägrar betala.
Jag hittade en mall för fakturor i Office som jag fyllde i och skrev ut. Jag tror det är lagligt att skicka fakturor som privatperson men man måste beskatta inkomsten som lön om den totala inkomsten överstiger en viss summa.