Ny kamera, vilken? (Jag har nikon D60)
Hejsan Jag ska köpa en ny kamera, då jag vill fota mer avancerat. Jag har en Nikon D60, fick den när den kom ut så jag har haft den ett tag nu. Jag fotar lite allt möjligt, mycket hästar men även natur och små detaljer. Jag vill gärna ha lite olika förslag i olika prisklasser. Jag vill helst inte betala mer än 6000kr. Jag tror att jag helst vill ha Nikon, men tittar på andra märken också. Skiljer det mycket i kvalite med en kamera som kostar ca 4000 och ca7000? (om man tänker inom samma märke, vet att det skiljer mycket mellan billiga och dyra märken) Jag har gått mediaprogrammet med inriktning foto, så jag är rätt duktig på själva fotandet och inställningar. Men jag är kass på märken och alla namn på funktionerna, så jag tycker det är svårt att se vilken jag ska ha Vore tacksam för hjälp

Om du beskriver vad det är du saknar med kameran du har, och vad du menar med "mer avancerat" blir det lättare att komma på vad som skulle kunna passa.
D60 är fortfarande en mycket bra kamera, och det går att använda den i stort sett lika avancerat som vilken som helst annan, men det finns ju nya grejer med en del kameror, som att ta video i hög Upplösning eller att ha direktvisning på skärmen.Nikon har också en användbar funktion för att jämna ut stor motivkontrast när man tar jpeg i de nyare modellerna. och så har sensorerna blivit bättre.
Och det kan skilja en hel del på sensorn inom prisspannet som du nämner, men om du vill ha en kamera med bättre ergonomi, dvs en som är lättare att jobba mer avancerat med, och inte bara bättre sensor, så kostar det mer än du föreslår.
På vilket sätt vill du fota mer avancerat? Din kamera går ju att fota helmanuellt vilket är så avancerat det går. Vilka funktioner skulle du vilja ha som din kamera inte har? Vilka objektiv har du till din nuvarande kamera?
Sorry för utfrågningen, men jag behöver i alla fall lite mer info för att kunna ge dig råd! :)
Min kamera har blivit seg och tar längre tid från det att jag trycker av tills att den tar bilden. Jag har flera olika objektiv, är som sagt väldigt dålig på namn, men har ett ljusstarkt, ett tele, ett macro och sen det som följer med. Min auto fokus har slutat fungera, jag fotar alltid manuellt, men mamma brukar fota när jag rider och då blir alla bilder oskarpa.
Så det som stör mig mest är att den är så seg. Sen tycker jag att bilderna har blivit korniga, jag provade mitt tele objektiv på min kompis nikon (som är nyare) och då blev dom inte alls lika korniga.
Tror ni att det går att laga autofokusen? Går det att "göra" den snabbare? Hur kan jag minska kornigheten? (ftesom det itne blir så på min kompis kamera med mitt objektiv gissar jag på att det är kameran och inte objektivet som gör det) Isåfall är jag nöjd med min kamera. Då satsar jag nog på ett nytt objektiv (mina är inte toppen bra, har fått dom av min faster som köpte dom till sin analoga kamera, men på den tiden var dom kvalite så dom funkar)
Tack för att ni hjälper mig :)

"Kornigheten" är mest en fråga om att känna gränserna för vad kameran klarar och att använda bästa möjliga inställning av ISO och exponera rätt. Det är alltså dels kunskap som kan behövas för att råda bot på det, men kanske också en nyare kamera, eftersom de nya har bättre sensor.
Att laga autofokusen på en sån kamera lönar sig knappast. Det kostar tusenlappar bara att öppna och sätta ihop kameran, och den blir ju inte bättre än när den var ny. Det är faktiskt ganska rationellt att skaffa en ny när den gamla går sönder. Jag är själv i det läget nu. Min kamera funkar inte alls, den går inte att starta, och det är antagligen bara strömbrytaren som har pajat. Men lönar det sig att laga den? Jag kan ju få en nyare och på en del sätt bättre för lite mer pengar.
Hur gammal är kameran? Det låter som att den är lite sliten, och i så fall är det ju helt rätt att köpa ny!
Fungerar inte autofokusen med något av objektiven? Jag misstänker nämligen att de objektiven du nämner som din faster hade till sin analoga kamera inte har autofokus, och då fungerar det såklart inte! Har du provat autofokusen med kitet?
Kornigheten kan bero på inställningar. Ställer du in ISO manuellt? Och att den är långsam kan dels bero på att själva avtryckaren är utsliten men kan även det bero på inställningar. Ställer du in slutartiden manuellt?
Lägg gärna upp något foto som visar det du menar med kornigt så kan vi kolla inställningar också, om Exif finns med.
Jag minns inte riktigt när jag köpte den, men 3 - 4år sen, jag har använt den mycket. Jag tar ofta med den när jag åker iväg så det kan ha hänt att den har fått en smäll. Du har rätt i att de gamla objektiven jag har inte har någon af, men den fungerar inte längre till det objektivet som följde med och till mitt tele, det har fungerat tidigare.
Jag har ingen bild på den här datorn, jag fixar det till imorgon.
Kostar det så mycket känns det inte så lockande att laga den. Vilken kamera tror du passar mig bäst?
Är det någon skillnad på "snabbheten" i de olika prisklasserna? jag förstår att det har med objektivet och inställnignarna att göra också, men jag menar om det är skillnad på själva kamerahuset

Det är skillnad på snabbhet hos olika kameror, men för att få veta vilken som är kvickast måste man lusläsa en massa testartiklar. Och det är kombinationen av kamera och objektiv som avgör hur snabbt den kan fokusera. När det är svagare ljus kan fokuseringen ibland missa eller ta längre tid på sig, så det finns inte så mycket hårddata; allt beror på omständigheterna också. Men inom priserna under tiotusen är skillnaderna i snabbhet små.
Snabbhet är också hur fort man kan ta nästa bild, och nästa och nästa. En del lite dyrare kameror har fler processorer och snabbare hantering av data, medan de billigaste är lite långsammare, men det är inte helt avhängigt av priset, så det handlar inte så mycket om prisklass som hur kameran är gjord. Åter handlar det om att lusläsa testerna om man vill veta.
Men kanske din ovilja att beskriva tekniken eller ta till dig sånt som säger något om den är en ledtråd till vad som kan passa dig bäst, och även att du vill att kameran ska kunna användas av din mamma, som kanske inte heller bryr sig. Om du inte är inne på att använda finliret när det gäller inställning av sådan teknik som man använder för att gestalta bilden som man vill ha den, kan de billigare modellerna vara det som passar bäst.
Skiktningen av kameramodellerna är ungefär tre lager, där det första brukar kallas "insteg", medan nästa är "entusiast" och det sista är rena proffsprodukter. Kameror i instegsklass är ganska lika, och de har de mer komplexa funktionerna lite undangämda för att vara lättare att hantera utan att man ska behöva tänka på så många saker. Samtidigt blir det lite mer bökigt att komma åt de där sakerna när man vill ha dem, och man är ofta hänvisad till att bläddra i menyn för relativt enkla och vardagliga saker. Instegskamerorna har oftast speglar i sökaren, vilket gör att den är mindre och inte lika ljusstark som i entusiast- eller proffskameror. Många instegskameror har bara ett hjul för att göra flera olika inställningar, och funktionen växlar dels beroende på programläge, dels av på om man trycker på en knapp någonstans.
Entusiastmodellerna är i regel snabbare genom att de kan ha mer utvecklad elektronik för behandlingen av bilderna och AF. De har fler knappar, så att man inte behöver dyka ner i menyerna, utan kan komma åt en del inställningar lättare, och de har ofta ett separat fönster där man kan se alla väsentliga inställningar utan att behöva titta på skärmen eller i sökaren. DSLR-kameror i entusiastskiktet har prisma i sökaren, vilket ger större och ljusstarkare sökarbild än i instegsmodellerna, och i många av dem kan man byta sökarskiva för att lättare kunna fokusera manuellt. Sökarskivan som följer med i både instegs- och entusiastmodeller är för det mesta inte bra för manuell fokusering. Entusiastmodeller har fler knappar, och ofta två hjul för att komma åt inställningarna, och hjul och knappar har ofta sin bestämda funktion. Ofta kan man också programmera några av knapparna för att få fram sitt favoritläge kvickt.
Proffskamerorna saknar för det mesta lägena för sport, porträtt, landskap, fyrverkeri och annat bjäfs som tillverkarna har satt dit på instegsmodellerna. Nästan alla inställningar kan man nå lätt med egna knappar, och det kan finnas programmerbara knappar, så att man själv kan bestämma hur man kan nå en del funktioner. De kräver att man vet vad man gör, och det förekommer att de inte ens har det "helautomatiska" läget. De brukar sakna inbyggd blixt. Ofta har de större sensor än de övriga och därav följer också att sökaren kan vara mycket större.
Om du har gått mediaprogrammet m fotoinriktning och inte lärt termer och funktioner, tycker jag att du skall klaga på kursen, för då verkar den inte vara speciellt bra.
Super tack för hjälpen! Nu vet jag lite mer vad jag ska titta efter
Utbildningen var inte den bästa, men när jag började hade knappt fotat alls, så jag tycker ändå jag lärde mig massor och det var roligt. Så jag är nöjd ändå.
Nu har jag köpt ny kamera, det blev Nikon D5100. Det är jätte stor skillnad mot min gamla kamera, fokusen är mycket snabbare och bilderna blir inte alls lika korniga, så min förra var nog trasig. Bilden till höger är en av de första jag tog med den nya :)
Men jag har en fråga till, när jag använder auto fokus låter hela kameran, ska det göra det?