35, 50 eller 85 mm
Jag ska köpa ett nytt objektiv men kan inte bestämma mig för vilken brännvidd jag ska ha. Vilken rekomederar ni, jag fotar mycket porträtt och så och har för mig att 50 är porträtt? eller kommer jag ihåg helt fel? 35 är väl "normalt" eller hur man ska säga, varken vidvinkel eller tele? och 85 tele :) Vilket använder ni mest och så? Även om ni inte har "fast" objektiv vilket använder ni mest?
Iallafall objektivet heter Nikkor AF-S 35/50/85 mm f/1.8G
Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns
Beror lite på vilken kamera du har också. Är det inte en fullformatare så är där ju en brännviddsförstoring på ungefär 1,4-1,6.
Jag har ett Canon50/1.8 II till min Canon 60D och den tar mycket bra porträttbilder, men eftersom att den förstorar 1,6x så blir det ju runt 80 mm och jag får stå ett par meter bort för att inte komma för nära.
Mina föräldrar har ett 35 mm Nikkor, inte säker på att det är 1,8:an men det är väldigt ljusstarkt. Ett kanonobjektiv det med och med det kan man antingen få med lite mer av ett rum eller på lite närmre avstånd än vad jag kan med mitt 50mm få bra porträttbilder.
mvh Martin
Jag har ett Nikkor 35/1.8 som alltid levererar knivskarpa bilder med snygg bokeh. Perfekt till porträtt men passar även till en hel del annat.
Har även fotat en del med 50/1.8 vilket även det är riktigt skarpt (kanske att jag dock upplever ännu bättre skärpa med mitt 35mm). Personligen föredrar jag 35mm framför 50mm, då jag anser att brännvidden helt enkelt är mer användbar.
85mm har jag inga erfarenheter av.
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
Alla tre brännvidderna är bra för porträtt, men jag tror du kommer att ha mest användning för 35mm på din kamera.
35mm: Mest allround på DX. Trevlig moderat vidvinkel på FX som är mycket användbar vid allmänfotografering.
50mm: Funkar bäst för porträtt på DX, men vid inomhusfoto (på fester o.dyl.) backar man in i väggen stup i kvarten för bildvinkeln blir så snäv. På FX är det en bra allroundbrännvidd, men personligen föredrar jag ofta en lite vidare bildvinkel än vad 50mm ger på FX för allmänfotografering.
85mm: Bäst för porträtt på FX, på DX ger det ett lite väl tajt utsnitt, dock bra för rena ansiktsporträtt och t.ex. konsertfoto.
Alltså: Är det främst porträtt du vill fota tror jag du blir nöjdast med 50mm, men vill du ha ett objektiv som är mer allround är troligtvis 35mm ett bättre val. 85mm tror jag det är bäst att glömma i det här skedet.
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
Tack för alla svar :)
Jag tvekar nu mellan 35 och 50 :) Tror också 85 blir lite för mycket, jag fotograferar nästan aldrig ansiktsporträtt :)
Jag har bara testat ett 50mm tidigare men ska försöka se om någon har ett 35 så man kan testa det med.
Nu är min syster också lite sugen på att skaffa ett sådanhät objektiv så kanske köper hon tex 50 och jag 35 så kan vi byta lite mellan varandra ibland
Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns