Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 650 ggr
rumpino
0

Minneshastighet?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

hur viktigt är detta? sitter o kikar nu när jag kommit på vilken kamera jag ska köpa =)

hur mkt minne behöver man egentligen? räcker 1gb för en nybörjare?

Niklas
0

Det är stor skillnad i väntetid på olika minnen. Sen kan man förstås diskutera hur stor roll det spelar om det tar någon minut extra att tömma kortet.

Jag skulle säga att 1 gigabyte förmodligen räcker för dig till de flesta kameror. Jag använder 2 gigabyte och kan ofta ta omkring 800 bilder i jpg-format i bästa upplösningen med en 8-megapixelkamera.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

rumpino
0

oj .. den jag kikar på har 6mbpixel .. med 1gb borde jag alltså kunna ta några hundra bilder på högsta upplösningen .. det räcker ju.

rumpino
0

så här står det i ett test:

While the FZ7 can use both SD and MultiMedia (MMC) cards, I'd recommend sticking with the former. The camera takes advantage of high speed SD cards, so I'd spend the extra bucks on one of those if I were you (60X or higher is best).

vad är MMC card?

sandmark
0

Jag använder CompactFlash ExtremeIII kort, ett väldigt snabbt kort som skriver datan väldigt fort. Inte ett måste, man bra när man tar många bilder i en sekvens. Använder 2 GB kort, sällan jag tar så många bilder på en runda, fotar mest i RAW format

Robert
0

Lägga alla korten på ett stort minneskort kan vara oklokt. Säg att kortet hänger sig eller går sönder, vad gör du då? Köp flera mindre kort, satsa på kvalité, det kostar inte mer än att köpa ett stort kort.

Hälsningar

Robert

rumpino
0

ahh smart idé! så man kanske ska köpa 2 x 512 till att börja med

Niklas
0

#6: Två 512 blir säkert bra. Jag använder ett 2 gigabyte-, ett 512 megabyte- och ett 256 megabytekort.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Fotord
0

Köper du 2 st 512 så kan du ju börja med ett och se om du verkligen behöver mera minne. Det är ytterst sällsynt att jag fyller hela mitt. Vid de tillfällen jag gjort det så hade det inte räckt med 2 gig ändå utan jag får ha en bärbar med mig och tanka ur.

bjorsa
0

#3 rumpino här står de lite om mmc (multimediacard)

http://netonet.se/section.asp?sid=1003446&did=

mvh/bjorsa

rumpino
0

tackar! läste nånstans att SD var lite snabbare o billigare? fast jag kan minnas fel.