Foto iFokus

Foto

Etikettmjukvara
Läst 3704 ggr
[pandes]
0

Använda kameran som webcam

Hejsan! Min webcam levererar inte någon direkt hd-upplösning, och jag har sett massor med videor där man kan använda EOS Utility och sedna välja "Remote Shooting" men den rutan är genomskinlig, jag kan inte klicka på den, varför?

ru4real
1

Kamera? Operativsystem? Versioner av dem?

[pandes]
0

Canon EOS 500D, Win 7 (minns inte net exakt) 32bit.

ru4real
0

Om du har tänkt att ha så den streamar bilden hela tiden tror jag inte det går. Att koppla den så du kan fotografera direkt in i t ex lightroom borde väl funka på ngt vis. Läs mer här: http://breezesys.com/DSLRRemotePro/features.htm.

Hade fel, det går tydligen att använda den som webcam med; http://extrawebcam.com/

[pandes]
0

Jag kan bara använda EOS Utility för att se kamerabilden och sedan enkelt dela det fönstret i Skype, men mitt problem är ju att "remote shooting"-alternativet inte går att klicka på.

ru4real
0

Då vet jag inte riktigt. Saknas det ngn drivrutin eller så?

[pandes]
0

Jga installerade programmet igår och den har inte sagt något. Den funkar tillsamans med kameran annars, bara det alternativet som inte funkar.

[pandes]
0

Och det ser ut som det programmet du länkade gör upplösningen till 640p?

ru4real
0

Då kanske din kamera behöver ngn uppdatering? Kan inte mycket om Canon så jag vet inte riktigt hur de funkar kopplade t en dator.

[pandes]
0

Finns det något annat bra fotoforum jag kan fråga på?

Inkanyezi
0

Du kan fråga på Fotosidan, och om du skriver på engelska, på Cambridge in Colour Forums, eller Digital Photography School.

Det finns kanske något Canon-forum också om du letar.

EOS Utility är inte till för att dela sökarbilden så att kameran funkar som webcam, och upplösningen i Utilitys sökarbild är väldigt låg, för att inte ta för mycket bandbredd via USB, så en vanlig webcam ger troligen bättre resultat.

Du ska kunna använda EOS Utility för tjudrad fotografering, dvs att köra kameran från datorn, men det kan vara vissa saker som inte funkar och det är olika på kameramodell. Jag fick med programmet med min PowerShot G7, och där kan jag ta bilder med det och se sökarbilden, men jag kan inte ställa in skärpan eller låsa den, utan kameran ställer skärpa med AF när man klickar för att ta en bild.

Möjligen kan du få fler funktioner hos din kamera genom att installera Magic Lantern, men det lär knappast ha någon betydelse för det som du frågar efter.

[pandes]
0

#10 Jag har sett videor där man använder datorskärmen som Live View ungefär och tar foton därigenom, den bilden kan jag sedan dela i Skype. Ska fråga där du länkade.

[pandes]
0

Ser ju nu att problemet är att kameran inte kan connecta med EOS Utility, någon som vet vad jag ska göra?