Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 811 ggr
IdaKw
0

Bra kamera till mig?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej, nu är det så att jag vill uppgradera mig, har en D60 som duger, men den tar inte bra bilder när inte det jag ska fota sitter stilla.

Jag fotar mycket djur som hundar, katter, hästar, kaniner osv.. Så jag vill ha en kamera som hänger med. Nu blir dom bara dåliga! Hinner inte få fokus.

Och jag är ju en Nikon användare, så helst nikon. Men kan överväga att byta!

Har dessutom inte världens största budget. Kanske 7000 runt där. Men om den kostar lite mer får jag spara lite längre. Men jag skulel gärna vilja ha en nu så jag kan ta massa bilder på min valp som blir bra :)

(inte så bra bild men det var den jag hade på datorn!)

[PeterWem]
1

Tror inte det kommer hjälpa dig att uppgradera. Så länge du fotograferar i Autoläget kommer du stå på samma plats och stampa så som nu, även efter att du brännt 7000 kr.

Bilden är förövrigt bra även om en slutartid på 1/125 sekund kan innebära strul om hunden inte håller huvudet helt still.

IdaKw
0

Jag fotar inte i autoläget hela tiden. Men kameran är såpass sliten och konstig också. Och nej, jag skyller inte på kameran för dåliga bilder. Men jag har tröttnat på den.

JazzBass
0

Om du inte har nåt emot en större kamera så det väl närmast D7000 eller D90 som kan komma ifråga, då helst begagnat, annars räcker inte pengarna. Dock om du annars är nöjd med hur avancerad D60:an är så skulle du troligtvis bli nöjd med t.ex. D5100, D3100 eller D3200.

Viktigast för att få till bra bilder på rörliga motiv är att ha koll på dels slutartiden, dels autofokusen, och då främst fokusmetoden. AF-C ska det vara på rörliga motiv. Slutartiden ska vara tillräckligt kort, gärna 1/250s eller kortare, och om ljuset inte är så bra får man höja iso och/eller öppna upp bländaren och/eller använda ljusstarkare objektiv (vilka möjliggör större bländare) för att få det att funka bra. Träning och kunskap ger färdighet, och din D60 ska nog duga till att få bra bilder av rörliga motiv om det inte är extremfall man pratar om som kräver blixtsnabba objektiv och autofokusmetoder. Träna lite mer på gamla kameran alltså, så har du förberett dig bättre inför kameraköpet. Glad

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

IdaKw
0

Jo, jag har funderat på en D90,D5100 eller D3200. Men har ingen koll på kameror längre, så frågan är vilken som passar mig bäst! Tack för tipsen :)

Hanna
0

Jag har en D5100, supernöjd med den :)

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

IdaKw
0

Har du något exempel hur bilderna blir att visa? :D

Hanna
0

#6 Det är ju väldigt individuellt hur bra man är på kameran också. Men ska se om jag kan rota fram några :)

Hanna
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tog kanske inte de bästa eller snyggaste bilderna. Men det visar i alla fall lite :) Har bättre, men jag gör läxor just nu så. Oskyldig

Hm, fick visst förminska bilden. Den var tydligen gigantisk.

Hanna
0

Högerklickar du på bilden och tar "Visa bild" kan du se dem ganska stort.

Peak303
0

Jag skulle rekomendera Nikon D90. Har själv denna kameran efter att ägt både D40 samt D5000.

Själv är jag riktigt nöjd med denna kamera och älskar att det går så lätt att ställa in alla inställningar. Använder bara manuella inställningar. Vilket ger bilderna mycket bättre resultat.

Just det som är bra om man väljer D90 istället för de andra kamerorna är att du har ett lite större utbud av just objektiv. Då D90 har en inbyggd autofokus motor vilket inte ex. D5100 osv har. Men sen just med resultatet på bilderna handlar mer om inställningar, objektiv och själva fotografen.

Jag fotograferar oxå mest djur, natur och sport. Och för mig fungerar den kameran utmärkt.

-'  Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt