Foto iFokus

Foto

Etikettkritik-nybörjare
Läst 763 ggr
Assasi
0

Gränna Februari -11

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

vad kan jag ha missat här?

Att vara en krigshärdad hjälte är som att vara förälder i en bruten allians.

onelund
0

vad menar du med missat? är det kritik du är ute efter?

http://onelund.com

Assasi
0

Ja, kritik vill jag få. Skäms

JazzBass
2

Hej! Hoppas att jag inte är för hård nu i min kritik, men själv ville jag när jag var nybörjare ha främst ganska hård kritik då jag lärde sig mest av just sådan.

Det första du kunde göra här är att räta upp horisonten, den är onödigt sned. I övrigt så är bilden rätt OK kompositionsmässigt, med förgrund, mellangrund och bakgrund. Men jag ser inte riktigt vad det är som du egentligen vill visa upp i bilden, den innehåller lite för många delelement. Är det trädet, stranden, den där lilla ön eller bron dit ut? Eller isen som ser ut att börja smälta bort, eller det kyliga klimatet en sån här tidig vårdag?

Nästa gång du tar en liknande bild, försök tänka på vad det är som du vill betona mest, och komponera enligt det. Ta inte med mer än nödvändigt, och försök komponera så att du får de enskilda motiven i bilden att träda fram bättre. Här är det t.ex. synd att bron delvis döljs av trädets grenar, och att den färgmässigt smälter ihop med bakgrunden till stor del. Toppen av rutschkanan i vattnet når också precis upp till stranden i bakgrunden vilket inte ser så snyggt ut.

Sen kunde ljuset också vara lite trevligare, om du tagit bilden tidigt på morgonen eller senare på kvällen när ljuset är varmare och trevligare. Mitt på dagen eller som här vid tretiden på eftermiddagen är ljuset alltid så hårt och kallt. Det går att få till bra bilder också i det ljuset, men det är mycket mer krävande tycker jag. Kanske skulle funka bättre i svartvitt?

Jag ser i Exif att du tagit bilden med f/4,8, 1/1500s och ISO 360. Såna här landskapsmotiv tar man med fördel på lite mindre bländare, typ f/8-11, för bättre skärpa över hela bilden. Dessutom hade du bra kunnat använda ISO 100 istället, som gett ännu lite bättre bildkvalitet (även om ISO 360 inte är speciellt högt förstås). ISO 100, f/8 och 1/200s hade gett ungefär samma exponering (ljushet) men med större skärpedjup så också sanden i förgrunden hade blivit skarpare.

Bilden skulle säkert göra sig bättre i en samling bilder på olika detaljer från samma tillfälle, för att visa upp stranden då den ligger i ide så att säga, istället för ensam.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Assasi
1

Tack, JazzBazz! En mycket informativ kretik, mycket tacksam, gillar att du ger "pointers"!Glad

Och det du skriver i sista stycket, det känns riktigt som du säger, den gör nog mer tillsammans med resterande bilderna från tillfället.

Assasi
0

Vattenpöl