Gruppfotografering
Nu är det dags igen. På lördag ska jag fotografera familj och släkt igen, som vissa av er kanske vet gjorde jag detsamma förra året och misslyckades totalt. Jag vet inte om jag själv ska vara med på bild denna gången men behöver ändå tips på hur jag ska göra för att få alla skarpa och utan att få bakgrunden skarp.
Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto
Ungefär hur många människor kommer det att bli? Jag kan försöka ge några tips.
1. Ha högt bländartal! Förmodligen behöver det vara närmare 8-9.
- Då får du alla skarpa!
2. Ställ personerna långt ifrån bakgrunden, gärna flera meter framför t.ex. ett buskage eller en träddunge.
- Då får du bakgrunden oskarp.
3. Ha relativt låg slutartid, gärna över 1/200 om det går så minskar risken för oskärpa om någon rör sig lite.
4. Ha kameran på ett stativ och ta många foton, så kan du enkelt klippa ihop flera foton om någon blinkar t.ex.
5. Se till att fotografera i skuggan så slipper du konstiga skuggor i personernas ansikte och kisande ögon. Om du inte hittar en så stor skugga - Ställ dem i motljus!
Lycka till! :)

Jag tror att det är värt att trycka på ytterligare en punkt - skärpepunkten.
Se till att du har kontroll över precis var kameran ställer skärpan. Enklast gör du det genom att helt enkelt välja en enda punkt för AF och se till att den punkten ligger någonstans mitt i gruppen som du ska fotografera. Om du inte själv väljer var kameran ska ställa skärpa, kan den ju bestämma sig för att ställa in den där det är lättast.
Jag tror att det också kan vara idé att låsa skärpan, så att den inte ändras. I synnerhet om du ska ta flera bilder, kan det vara bra att skärpan ligger kvar också vid fortsatt tagning, och på många kameror måste man slå över till MF för att inte AF ska kopplas in igen så fort man har tagit en bild. Jag vet inte om din kamera kan låsa skärpan för flera bilder i följd, eller om du måste ställa om till MF, men det är inte ett jätteproblem. Det brukar gå bra att använda AF för skärpeinställning och slå över till MF, så stannar skärpan där man har satt den.
Tack för tipsen båda två, ska läsa igenom flera gånger och försöka komma ihåg allt!
Jag vet inte hur mycket människor det kommer bli, antar att det kommer vara lite blandat. Allt från 2 personer till 20, jag vet inte riktigt.
Medarbetare på Djurfoto
http://www.digitalrev.com/article/5-dos-and-don-ts/Mzc3NjEzNzU_A
Kanske kan vara något
Hur gick det? :)
Det blev tyvärr inget, båda batterierna till kameran var döda men satte det på laddning och har aldrig upplevt att det tagit tre timmar att ladda ett batteri, men när det väl var färdigladdat var det för mörkt. 
Medarbetare på Djurfoto