(M-H) Kritik- 2 kaninbilder
Nu ber du om hård kritik, hoppas att du är medveten om det! :)
Bild 1:
Bilden lutar väldigt mycket vilket du ser på bakgrunden, den skulle behöva rätas upp en hel del! Kompositionen är lite tråkig, om man inte gör det av någon alldeles speciell anledning bör man inte sätta "motivet" i mitten av ett foto utan placera det i något hörn. Här hade jag nog hellre sett att bilden låg ner och att kaninen satt nere i högre hörnet och kollade in i bilden. Bakgrunden är dessutom väldigt tråkig med gallret och allt det - Det blir mycket finare med ren natur när man fotar djur. Kort skärpedjup är också att föredra på såna här foton, men det är lättare att komma åt med systemkamera. Färgerna är lite matta så jag hade ökat på kontrasten lite, men annars tycker jag att du exponerat väldigt bra! Ett plus för skärpan också som sitter precis där den ska! :)
Bild 2:
Jag ser att du fotat i direkt solljus vilket man inte bör göra eftersom det skapar väldigt skarpa skuggor - Här i ditt ansikte som är både överexponerat och underexponerat samtidigt. Starkt solljus ger dessutom rätt tråkiga färger, vilket även det syns här. Bakgrunden är väldigt tråkig också med väldigt oregelbundna träd och huset nere i hörnet. Det enda jag egentligen gillar med denna bilden är väl hur du komponerat dig själv och kaninen, att du varit modig och har en ganska tight komposition - Det är annars ett rätt vanligt nybörjarfel att ha med för mycket av omgivningen när man fotar porträtt.
Ut igen och försök igen! :)
Tack!:D
JA,, hård kritik ska de va!!;))
Så jag lär mig ;)
Åter igen tack :)
/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus