Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 683 ggr
monstermash
0

Där rök min kamera...

Typiskt, min Nikon D5000 åkte i golvet igår. Tittar jag i titthålet nu ser allting väldigt mörkt ut och jag får överhuvudtaget inget fokus alls. Ironiskt nog har jag ingen försäkring till kameran nu heller, så det blir att köpa en ny istället, vilket jag inte har pengarna till på ett bra tag… Obestämd Väldigt klantigt att inte ha försäkring till, men det är en lång historia jag inte orkar dra upp…SURT! Skrikandes

Även mobilen gick sönder för ett tag sedan, det här händer inte… Skrikandes

Jag har flera fotograferingar som jag ska göra med vänner, inte alls lägligt att min D5000 slutar fungera, men som sagt har jag ju min D40 att använda, och Tamron objektivet. Får göra det bästa av situationen. Fått många fina bilder med min D40 också ju.

Ville bara dela med mig av det, så fruktansvärt tråkigt. Vid sämsta tillfället också…

JazzBass
1

Du har alltså ingen hemförsäkring heller…? Surt i så fall. Men jag tycker du ska kolla om den verkligen är sönder eller om nåt bara är lite "ur led" innan du ger upp den. Det kan ju gå att laga också. T.ex. du tar bort objektivet kan du kolla om spegeln sitter som den ska i nedre läget, eller om den hänger löst. Om du inte ser nåt alls genom sökaren är det troligt att det är det här som är felet. Ser du nån bild men det är mörkt och oskarpt är det kanske nåt i objektivet. Ta i vilket fall som helst bort objektivet och inspektera både kameran och objektivet och se om nåt ser skumt ut. Onödigt att ge upp direkt, men om det är så att du inte ser nåt uppenbart fel så tycker jag att du åtminstone ska skicka den till verkstan för att få ett kostnadsförslag på reparationen. Sen kan du fundera på om det är värt det eller inte.

Tur i alla fall att du har en D40 till hands. Behöver du inte höja iso så mycket så borde du ju få finfina bilder med den fortfarande trots att den är lite gammal.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Inkanyezi
1

Jo, jag känner igen det. Hade själv en kamera som lade av för inte så länge sen. Vilka abstinenssymptom det kan bli! Fast i värsta fall så har jag ju några kompaktkameror som reserv, men de funkar inte till allt som jag vill göra.

Jag lyckades lösa mitt kameraproblem, så nu handlar det mest om att anpassa sig till nya grejer och lära sig hur de fungerar.

Och visst funkar D40 bra.

När jag stod i valet att reparera eller köpa nytt bestämde jag mig för att det för tillfället inte är stor idé att laga, eftersom det ändå kostar en slant, och jag därigenom kunde få en rejäl uppgradering för några sköna tusenlappar till. Jag kanske ändå lagar den gamla, men det är inte särskilt billigt att laga en kamera, och kan man få en ny till i närheten av den kostnaden ska man nog tänka över det noga.

Tråkigt när det händer, men det är ändå bara grejer, och de håller inte i evighet.

monstermash
0

#1 & #2 - Nej, allt ser helt ut, det har jag redan tittat. Provade med ett annat objektiv som inte satt på kameran i fallet också, men jag ser fortfarande väldigt mörkt och kameran vägrar få fokus.

Jag hade planer på att uppgradera mig ifrån min D5000 inom några månader iallafall, så jag kommer vänta ett tag och köpa en ny istället för att fortsätta med min D5000. Men hade ju vart kul att ha min D5000 medans jag sparade till en annan kamera. Men men, shit happens.