Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 847 ggr
Bazoka
2012-08-31 16:38
0

Bra objektiv?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Då mitt nuvarande objektiv till min Nikon har fått en spricka, får jag brusiga bilder och det vill jag inte ha. Har samt en Canon EOS 550D, men objektivet är ju absolut inget bra! (18-55 mm ). Skulle gärna vela att någon tipsar om bra objektiv till ett rimligt/bra pris!

Fotar mest hästar om det ger någon bättre bild på ett objektiv som kan passa. Jätte tacksam för svar! :D

Bjuder på en kaninbild jag fotade förra året när mitt Nikon-objektiv var helt.

Emelie

onelund
2012-08-31 16:47
0

Vad för Nikonkamera har du och vad är rimligt pris för dig?

http://onelund.com

JazzBass
2012-08-31 22:14
0

Brusiga bilder av en spricka? Låter jättekonstigt, lägg gärna upp bildexempel så man kan avgöra vad det är som bilderna faktiskt drabbats av. Men en spricka i objektivet är inte så kul.

Men, ett bra objektiv till Nikon är ett AF-S DX 18-105/3,5-5,6 VR. Man kommer långt med det så länge man fotar i bra ljus. I sämre ljus är det bra med nåt ljusstarkare än det här, men det här är ett bra allroundobjektiv i vilket fall som helst, så länge man har en kamera med DX-sensor (de flesta av nikons systemkameror utom de dyraste).

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Inkanyezi
2012-09-01 09:33
1

Du får nog försöka ge någon slags definition på vad du menar med "bra objektiv":

Du säger att Canons normalzoom inte är "bra", och eftersom det faktiskt är ett mycket bra objektiv så blir man ju lite ställd. Vad menar du egentligen? Vad betyder "bra" för dig, om det inte är hygglig skärpa och bokeh? Jag har alltid tyckt att Canons normalzoom är bättre än Nikons, just för att den har mycket trevligare oskärpa i bakgrunden.

Och berätta gärna mer om den där sprickan. Det kan inte bli brus i bilderna av en spricka, men om du verkligen har slagit sönder objektivet, så är det antagligen inte så bra längre, kanske på mer än ett sätt. Och om det satt på kameran när det blev en spricka, kan skadan vara värre än så. Men är det verlkigen en spricka i objektivet? Är det inte bara en repa?

Men hur man än vänder på det, så är det nog bra om du talar om lite tydligare vad du är ute efter.

onelund
2012-09-01 09:41
0

Med tanke på hur denna tråden startar så känns det som det finns 100trådar i ämnet allaredan avklarade.

alltid samma frågeställning om vad det ska kosta mm sen kommer följdfrågorna. Vore bättre med klistrade trådar med bra optik i olika prisklasser :-)

http://onelund.com