Foto iFokus

Foto

Etikettkritik-nybörjare
Läst 1188 ggr
MissInAction
2

(N) Svamp och snäcka

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Gick i Stadsskogen idag och fick med mig några bilder därifrån. Jag försökte mig på en redigering av färgerna nyss och skulle önska kritik på främst redigeringen och tips på hur jag hade kunnat göra bättre, eller vad jag inte bör göra Glad
Självklart går det bra att kritisera annat också men det är främst redigeringen som jag är nyfiken på då jag inte har jobbat så mycket med det innan.

Första bilden, svampen

Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

MissInAction
2

Snäckan

Kluring om Ryssland

Mikaela120
0

Första tipset jag kan ge är att båda bilderna skulle bli bättre om du skär ner dem. Om det nu inte är något väldigt speciellt i bakrunden som du måste ha kvar.

Första bilden känns lite väl ljus, men man får en speciell känsla då.

Jag vet inte om det går att göra snäckan lite mörkare, men annars så tips till nästa gång, om du använde blixt så prova utan, och annars sänk ISO lite.

MissInAction
0

Tack Glad
Jag har inte använt någon blixt, men det var väldigt ljust där, det hade regnat och himlen var väldigt grå, men ljus. Försökte vinkla kameran men hur jag än höll den så såg snäckan väldigt ljus ut, och jag hade inte tid att stanna kvar så länge. 
Jag vet inte hur man gör för att mörka eller ljusa upp vissa specifika delar i en bild? Oskyldig

Kluring om Ryssland

ettlitetalias
0

Prova med att göra en S-kurva i Curves (om du kör PS). Dra ner kurvan i highlight-området, och upp kurvan i lowlight-området. Bilden visar hur det kan se ut :)

MissInAction
0

Tack! Det ska jag prova. Det är curves jag har använt mig av, men "bakvänt" mot vad du visar Tungan ute och jag använde Gimp. Om jag gör så som du visar så tycker jag bilderna blir så dova och tråkiga?? Jag får prova igen Glad

Kluring om Ryssland

Denna kommentar har tagits bort.
MissInAction
0

Jag har en Panasonic Lumix FZ150, en superzoom.
http://www.cameralabs.com/reviews/Panasonic_Lumix_DMC_FZ150/

Ni menar att jag skulle antingen beskära bilden, eller gått närmare svampen när jag tog bilden? 

Ursäkta men jag förstod inte riktigt vad du menar med jämförelsen mellan Galaxy S3 - jäkligt bra telefon får jag säga Flört - och iphone5?

Kluring om Ryssland

ettlitetalias
0

#5 Aha, men då skulle jag nog bara säga att du drog kurvan lite för kraftigt :) Men övning ger färdighet!

MissInAction
0

Kan jag dra den åt vilket håll som helst, som jag tycker ser bra ut, eller vad är "rätt"?

Kluring om Ryssland

ettlitetalias
0

#9 Dra du vartän du känner för! :) "Rätt" är ju så luddigt, huvudsaken är ju att du tycker att bilden blir bra! Men bra en bra guide att gå efter är att se till att det finns detaljer i alla delar av bilden, dvs även i de ljusaste partierna, och de mörkaste. Ibland kräver det en kurva åt ena hållet, en annan gång åt andra hållet, och en tredje så räcker det med en båge i mitte bara.

Men curves-verktyget så kan du ju sätta ut flera punkter också, och då kontrollera mindre områden av bilden. Är roligt att experimentera med :)

JazzBass
0

Skulle kommentera de här tidigare men blev avbruten då.

Färgerna tycker jag är bra i båda, eventuellt lite för mycket mot magenta i första bilden samt något hög mättnad kanske, men den andra bilden är helt "spot on" tycker jag med avseende på färgbalans, mättnad och kontrast.

I första bilden är det lite synd med så stort skärpedjup. De mjuka formerna hos svampen tappar en hel del av uppmärksamheten till det hårdare och skarpare detaljerna i för- och bakgrunden. Kanske skulle vara värt att lägga på lite oskärpa på marken framför och bakom svampen, samt en vinjettering? Det skulle troligtvis lyfta fram svampen bättre.

#9 - Klart att det är fritt fram att lägga på precis hurdan kurva du vill! Justera tills du är nöjd eller strunta i det helt om du tycker att det inte behövs.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

MissInAction
0

Har testat att dra kurvan som ett bakvänt S och det ser bedrövligt ut Förvånaddet blir som gråare färger och mindre kontrast. Men jag har testat att dra kurvan som jag gjorde tidigare fast inte lika mycket, och det blir fortfarande en förbättring jämfört med originalet. Med tanke på att jag är perfektionist så drar jag mig egentligen för att börja peta i redigeringsprogrammen, för jag lär aldrig bli nöjd! Tungan ute

Ja det har du nog rätt i, tänkte inte ens på att det är lite för lila i bilden.
Det var lite knepigt att få till en bra vinkel då jag inte hade kläder för att sätta mig eller lägga mig ner, så jag stod på huk och då blir man ju automatiskt lite ostabil samt att det är inte helt lätt att se hur bilden kommer bli. Funderade på att testa macro-inställningen men bestämde mig för att svampen nog var för stor, och jag gillade det gröna i bakgrunden. Särskilt förtjust är jag i det där lilla blöta gräs-spretet där till höger, och den mjuka mossan runt om. Det blir liksom ett sammanhang för svampen. Men jag håller med om att ett kortare skärpedjup hade nog gjort den mer intressant.

Vad heter vinjettering på engelska? Jag vet nämligen inte vilket redskap jag ska använda för det du säger Skäms

Kluring om Ryssland

JazzBass
0

#12 - Vinjettering heter "vignetting" eller "vignette" på engelska.

Makroläget lär inte påverka bilderna desto mer, utan endast göra det möjligt att komma lite närmare motivet. På lite större avstånd borde det inte ha nån betydelse om man har makroläget på eller inte. Testa, vettja! Glad På sin höjd kan det påverka exponeringen så att kameran väljer en mindre bländare för att ge större skärpedjup. Det gör makrolägena på instegssystemkamerorna, men det är inte lika nödvändigt på kompakter som ju ger mycket större skärpedjup.

MissInAction
0

Jag kan inte påminna mig om att jag har läst de orden någonstans i varken Gimp eller RAW Therapee Obestämd så jag har ingen aning om vad effekten av det blir, hur bilden förändras, men jag är jäkligt nyfiken! Flört

Kluring om Ryssland

JazzBass
0

#14 - Vinjettering betyder helt enkelt att bilden blir mörkare ut mot kanterna än den är i mitten. Vissa gillar det, andra hatar det. De flesta (alla?) objektiv ger nästan också en viss grad av vinjettering av helt naturliga orsaker, men fenomenet minskar då man bländar ner. Själv gillar jag vinjettering (även pålagd sådan så länge det är subtilt gjort) då det har en tendens att lyfta fram huvudmotivet bättre och hålla blicken på bilden. Passar inte alla bilder men ofta gör det det, tycker jag.

MissInAction
0

Oki men det låter som något som skulle kunna göra svamp-bilden mer intressant Glad Jag får helt enkelt leta lite mer i Gimp och se om jag hittar det.

Kluring om Ryssland

JazzBass
0

Prova via gradients-verktyget. Det är ju som en gradient men cirkulär.

MissInAction
2

Hehe, det går bra det här… lyssnar på musik, skriver artikel för Ryssland, skriver på jobbansökan, och surfar på iFokus Foten i munnen

Kluring om Ryssland

Mikaela120
0

Förresten, om du vill ha mer hjälp med redigeringen så tycker jag att du skulle fråga borta på Bildredigering iFokusGlad