Studioblixt utomhus!
vill gärna ha kritik! :)
Du borde ha tänkt mer på bakgrunden, killen t vänster har fått ett träd i huvudet. När du ändå har släpat med dig blixt och poserat personerna så är det ganska synd med ett sådant misstag.
Sen känns sjön/älven lite sned, men det kan ju även vara strandlinjen som får det att se ut så.
Fast jag tycker den är väldigt grå i färgen, om man kollar på t ex gräs?
Snygg skärpa, snygga färger och jag gillar effekten av att du dragit ner (?) mättnaden på bakgrunden men inte på modellerna! Och som du säger, jättehäftig himmel i bakgrunden! Snygg hantering av blixten, inte alls överexponerat eller konstiga skuggor som det ibland kan bli.
Dock har kompositionen en del fel enligt mig. Dels så lutar bilden, jag hade gärna rätat upp den en aning. Sen har du ställt modellerna i en lite konstig del av bilden. Är det meningen att de ska stå i mitten eller vill du ha dem till vänster i bild? Tydligare placering av dem, skulle jag önska! Och sen ser det lite lustigt ut att personen längst till vänster har en trädstam rakt på huvudet, som en lustig hatt eller något. :)
Ser gärna fler liknande foton av dig i framtiden!
:) Lite för mycket färg där kanske. Ett mellanting? Men det är ett bra porträtt tycker jag. Blixt är ngt man ofta glömmer på att använda utomhus ju.
aa kanske lite mycket :) tycker det är jättebra med blixt ute, då kan man få bra exponering både på modellen och himlem :) använder en back-UPS som strömförsörjning till mina studioblixtar när jag fotar utomhus, fungerar perfekt!
Jag tycker det blev ett väldigt häftigt resultat med ljuset, speciellt på första bilden. Jag är nyfiken på hur/vars du har ställt blixten, hur långt ifrån och från vilken riktning för att få detta resultat? Är det bara en blixt eller är den täckt av något för att ge så mjukt ljus? Softbox? Jag kan inte så mycket om studiobelysning och vill gärna lära mig mer! :)
tack! på första bilden har jag ställt blixten på vänster sida om kameran typ 2,5 meter ifrån och ungefär 3 meter ifrån modellerna, eftersom soljuset kom från den högra sidan och kastade en skugga på modellerna så använde jag bara blixten för att lätta upp skuggorna och för att få bra exponering på himlen :) ingen softbox har använts eftersom man måste vara lite närmare då då det ger mycket mjukare ljus när man är utomhus, sen hade jag blixtstyrkan på ungefär hälften eftersom eftermiddagssolen inte var så stark :)
#8 Tack för infon! Väldigt intressant! :)
Jag gillar din idé i första bilden med mindre mättnad, men kanske har du dragit ner en liten aning för mycket eller snarare fått fel ton i färgen för att tilltala mig fullt ut. Personerna är också för uppradade, bättre om den långa killen till vänster hade stått bakom de andra tre. Trädstammen har redan nämnts. För att få en mer intim och avlappnad gruppbild är det bra om modellerna kommer närmare och lutar huvudena en aning mot varandra. Jag hade också gått lite närmare och "fyllt ramen". Det är personerna som ska vara i centrum. Nu känns det som du ville ha med så mycket som möjligt även av landskapet. Ljussättningen har du lyckats mycket bra med.
Du är helt klart på rätt spår. På´t igen bara för det här tror jag också du kan!