Vad rekommenderar ni?
Inom kort så ska jag inhandla mig min första systemkamera. Har i många månader letat och läst på om olika kameror, och e lite extra intresserad av Nikon d90 samt Canon eos 550d. Men då jag inte vet så mycket om kameror så skulle jag vilja veta för och nackdelar kring d90, eos 550d och andra systemkameror. Kommer framförallt att fota djur, så undrar om det e något jag borde tänka på när jag väljer? Vad använder ni för någon? Finns det någon ni rekommenderar?
Så otroligt svårt att svara på den frågan. Nikon d90 e ju ganska gammal vid det här laget, men absolut inte en dålig kamera. Ngt mer avancerad än instegsmodellerna i 3000-serien.
Canon kan jag inte mycket om nuförtiden, så det får ngn annan svara på. Och jag vet inte riktigt hur de 2 är i jämförelse, du kan få en listning av specarna här: http://bit.ly/RkPuzy men den säger ju inget om handhavande och så.
Fördelen m nikon är att det finns massvis med begagnat att köpa i fråga om objektiv och tillbehör.
Fördelar m systemkameror är ju att de är snabbstartade, de är skjutklara omedelbart, stort tillbehörsprogram i fråga om blixtar och objektiv, oftast lite tåligare än kompakter. "Nackdelen" jämfört m kompakter är ju att de kräver mer av fotografen, du måste lära dig mer om kameran för att få bättre bilder, men det är ju tjusningen m fotograferandet.
Använder personligen en d7000 just nu, är inne på min 4'e digitalkamera och den 5'e systemkameran (där jag alltid haft nikon), så det är min favorit.
Jag har haft både Nikon (D70 D60 D7000 D700) & Canon (400D 500D 5D)
Nu har jag en D700 som jag tror kommer hänga med ett bra tag till, det jag gillar med Nikons kameror är kanslan de ger mig når jag håller dem, de känns solida, inte så mkt plastkänsla, tycker dessuomt bättre om handhavandet med Nikons kameror, detta kombinerat med ypperlig kvalité på optiken gör att jag itne har några planer på byta.
Sen gillar jag att Nikons optik är bakåtkompatibel, jag kan använda mig av de gamla modellerna utan AF.
Båda kamerorna du hänvisar till är mkt bra kameror som presterar bra, du får försöka testa dem och bestämma dig för vilken som känns bäst helt enkelt, det finns inget generellt rätt eller fel
http://onelund.com