Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1462 ggr
Oliviasfoton.webblogg.se
2012-08-22 17:01
0

Objektiv tips - Normal zoom

Jag är lite sugen på att köpa ett nytt objektiv har inget bra objektiv som är normal zoom förutom kit-objektivet och jag vill ha något mer och lite bättre! ;)

Har en Canon 7D om det kan vara av intresse och jag har en 50mm för det är säkert många som tipsar om det!! ;D (mycket bra objektiv håller med er!! :D)

Ylva-Li
2012-08-22 17:11
1

Vilket är ditt kitobjektiv?
Jag införskaffade mig canon 24-70/2.8. Superba bilder. Ger fin bokkeh etc. Använder det mest. Dyrt dock.. Kostar ca 11k.
Sen har jag även ett macro. canon 100/2.8. Även det super! Ger riktigt fina närbilder, skarpa och fina. Prisvärt tycker jag. ca 6k. Funkar även om porträttobjektiv. :)
Frågan är vad du behöver? Det är ju menlöst att köpa ett objektiv du kanske bara använder 2 gånger per år eller nåt. Fundera igenom vad du saknar för möjligheter och utgå från det.

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

MonisN
2012-08-22 17:57
1

Du skriver inte vilket kitobjektiv du har, Canon har två olika, och till 7D var det 18-135 som var vanligast när 7'an lanserades. Du skriver inte heller vad det får kosta så jag drar till med 24-105/4L IS USM som ett av de bästa allroundobjektiven. 24-70 som #1 tipsar om är också mycket bra, men saknar dock IS.

Edit! 50mm är inget zoomobjektiv.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.

JazzBass
2012-08-22 19:02
0

Jag är dålig på Canons normalzoomar, och jag är inte heller så säker på att kitzoomen du har är så dålig att du skulle vinna mycket i bildkvalitet på att byta upp dig. Så jag gissar att det smartaste är att gå på högre ljusstyrka.

Canon har ju ett EF-S 17-55/2,8 IS som du säkert skulle bli nöjd med. Men det har ju inte så stort zoomomfång. Sigma och Tamron har ju också sina motsvarigheter som är bra de med. Sen har Sigma också ett ganska trevligt liknande objektiv men med lite mer tele, Sigma 17-70/2,8-4 DC OS HSM. Kompromissen är lite mindre bländare i teleläget. Det är ändå genomgående ungefär ett steg ljusstarkare än kitzoomarna. Zoomen går till och med åt rätt håll på det för dig som är Canonist. Flört (Nikons zoomar går åt andra hållet).

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Ylva-Li
2012-08-22 19:55
0

#2 Har aldrig märkt av att jag behövt IS på 24-70 faktiskt. Inte på så kort avstånd som 70. Är väl värre när det drar iväg mot 200. Och då fotar jag gärna med hög bländare och i mindre ljus. :D

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

Oliviasfoton.webblogg.se
2012-08-24 22:56
0

#1 har 18-55 (till 500D tidigare) Tack så myket det var ungefär dom jag har kollat på så det var jätte bra att jag fick lite mer tips! :) Lär ifs dröja ett tag men måste ha något att bygga en dröm på! ;)

#2 Skrev inte vad det får kosta med vilje för jag var inte så intresserad av priset… Vet att 50mm inte är zoom men alla tipsar alltid om det och föregående tipsade om 100 så det var därför jag skrev så för att få lite andra svar!

#3 ÄR dålig på tameron och sigma kan inte så mycket men jag får kolla runt och se vad som skulle passa mig! :)