Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1772 ggr
Adobe
0

Polfilter

Ämnet har kanske varit uppe tidigare, men kanske någon mer än jag önskar hjälp med att berätta hur och varför man använder ett polfilter.

Bertil

berra
0

Jag använder Polariseringsfilter när det är soligt ute.Då får jag en blå himmel med djup.Det tar också blänk,och reflektioner på vatten.

Du måste vrida det sakta för att justera effekten,samtidigt som du kollar genom sökaren.

Berra

Petersen
0

Här är 2 exempel på hur det kan se ut när man reducerar reflektioner t.ex. Kanske inte världens mest genomtänkta rent komponeringsmässigt men det visar effekten på ett bra sätt.
Den övre bilden i varje exempel är "utan effekt".

Rakt ur kameran:
Exempel 1:

http://foto.ifokus.se/ShowFile.aspx?BinaryId=ff71a7a6-1b2f-427b-adde-27415804add9&Filename=uv1.jpg

Exempel 2:

http://foto.ifokus.se/ShowFile.aspx?BinaryId=077b037f-5b2f-4d1d-a7d4-29851a7844b0&Filename=uv2.jpg

Martin
0

#2 Mycket pedagogiskt förklarat! Även jag visste vad det var, hade jag ingen aning om att det kunde vara så stor skillnad.

mvh Martin

Canjang
0

Jag går och köper ett polfilter direkt imorgon :-). Vilken skillnad

Petersen
0

Tyvärr hade jag inga "före & efter" som visar skillnaden på hur grymt läckert man kan vrida upp trycket i himlar och moln men jag kan säga att det är lika mycket "wow" känsla där :)

Adobe
0

Ja, du Petersen du är en stor tillgång här på iFocus. Enkelt och pedagogiskt i bild och text förklarat vad det handlar om.

Många tack och en trevlig helg.

BertilSkrattande

Petersen
0

Tack för dom orden Adobe.

Tyvärr så har jag så ruskigt ont om tid att egentligen ens vara här, men jag försöker :)

Adobe
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Så har då mitt objektiv utrustats med ett polfilter och så här "fin" blev naturen då.

Bertil

Petersen
0

Härligt Adobe!

Även om jag inte kan säga att du var i "exakt rätt" läge på ditt polfilter så tror jag det ändå du var nära, molnen träder fram tydligt och med tanke på resten av bildens exponering så torde de inte vara lika tydliga i normala fall utan polfiltret på.

Testade du vrida runt och kolla hur molnen -försvann-trädde fram tydligare-försvann…" allteftersom du vred runt filtret? Det kan vara lite bökigt i början och man vrider ofta lite för mycket/för snabbt så man "missar" det perfekta läget vilket ligger inom en ganska snäv rymd på vridningen.

Adobe
0

Jovisst Petersen, jag var ute ett par timmar på platsen och tog c:a 260 bilder med och utan filter, skruvade och justerade och hade trevligt tillsammans med några ilskna fiskmåsar och tärnor. Hade väl gjort ungar någonstans…

Jag har några kort att gå igenom för att just se skillnader i färg, skärpa och balans och visst blir det några aha-upplevelser.

Alltid kul att upptäcka nya dimensioner.

Bertil

jojjehanna
0

Är polfilter bra även när man fotograferar djur utomhus eller stör det sådana motiv?

Petersen
0

#10 Vi ser fram emot din färd i polfiltrets lilla värld :)

#11 Att fota djur med det filtret tillför inte speciellt mycket då dess primära egenskap är att bryta ljus i olika våglängder beroende på hur du vridit det. Ex. på fungerande "objekt" är vattenyta, snö, glas, himmel osv. "Objekt" som avger ljus helt enkelt.

Fota ett djur skulle säkerligen bara göra djuret till en "mörk klump", även om kanske en knallblå himmel med stora vita moln skulle få ta del av effekten så kommer djuret garanterat "försvinna" som en klump.

Det blir ganska mörkt i sökaren med tillhörande långsammare slutartider
.

jojjehanna
0

#12 tack! Jag tänkte att om djuret är som vanligt och himlen blir blåare så vore det ju lyckat men du menar alltså att djuret skulle bli dåligt. Tack för din förklaring! Ska skippa polfilter även fortsättningsvis vid sådana tillfällen.