Regnbågar
Bild tagen med min gamla kamera. Går det att fixa till den?
Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland
Vad vill du ha fixat?

Jag antar att du kan mena att lätta upp den mycket mörka förgrunden, som ligger i skugga, och kanske också dämpa de kraftigt exponerade byggnaderna till vänster i horisonten.
Det går ganska enkelt att göra den sortens manöver, om man offrar lite av kontrasten i mellantonerna, genom att exempelvis i Gimp använda verktyget "Kurvor" och göra en omvänd S-kurva, alltså en kontrastkurva som i verkligheten blir lite rakare än den som kameran gjorde.
Men det går inte att få fram detaljer där de saknas, vare sig i skuggorna eller i det allra ljusaste. Det som är urfrätt vitt är urfrätt, och det som saknar tecknin i skuggan kommer att fortsatt sakna teckning. Det som kanske blir lite bättre när man lyfter skuggorna, är lite av lövverket nära gränsen till det ljusa.
Jag tycker att bilden är ganska bra som den är, och den vinner inte mycket på att man ändrar kurvan. Den sneda delningen mellan skuggat och solbelyst är ett ganska starkt element i kompositionen, och det enda jag ser som kanske lite störigt är den ljusa fläcken invid byggnaderna i bakgrunden. Man kan dämpa de delarna selektivt om man vill jobba lite mer med bilden, och man kan tonseparera så långt det går, med HDR-verktyg, om man tycker att bilden blir bättre så. Själv skulle jag prova att göra en omvänd S-kurva med mera lyft i det mörka än sänkning av det ljusa. Men där teckning saknas skulle jag låta det gå till helt svart.
Tja… vad vill jag ha fixat? Jag tänkte mig att detta är helt upp till den som känner sig sugen på att göra något. Helt fritt alltså. Jag har inga särskilda önskemål.
Jag minns inte men jag gissar att den är tagen i Auto-läget för det använde jag oftast på gamla kameran. Bilden togs från mitt rumsfönster på fjärde våningen, och som ni ser så ligger den sidan i skugga just då.
Kluring om Ryssland
Kul! Sånt här har jag själv ingen aning om hur man gör så det är intressant att se hur bilderna kan förändras
Man "kommer in" mer i bilden när den är ljusare.
Kluring om Ryssland
photoshop är din vän :)
#6 Berätta gärna vad du har gjort med bilden för att TS och andra ska få lite tips att använda sig av.
Tror inte TS använder PS men skriver ändå till andra kanske.
Använder PS på engelska.
Detta tyckte jag gjorde bilden lite bättre.
1. Använde levels för att ljusa upp träden och lite av bilden i allmänhet och använda mask för att kontrollera hur mycket och vart jag gör detta.
2, Använde Color Balance och drog upp grön och röda i bilden och borde också ha dragit ner det gula. (Dessa ändrningar applicerar jag endast på växtligheten på bilden, undra halvan alltså)
3. Samma verktyg att lägga till mer blått i himlen.
4. Hue/saturation för att dra ner den färgerna jag la till som blev för intensiva.
(Obs: råkade göra den för intensivfärg ändå, oh well)
Nej jag känner att jag vill inte lägga ut tiotusen på ett bildredigeringsprogram - det är vansinne 
Så de program jag har hemma är Gimp och RAW Therapee. Och jag kan inte använda dem fullt ut eftersom jag inte hittar hälften av de redskap ni här på sajten pratar om. Tycker det är en hel djungel
Men anledningen till att jag valde att lägga en bild i den här kategorin är främst ifall någon annan tycker det är kul att fixa med bilder, efter sina egna preferenser och kunskaper
Kul att ni testar och visar upp vad ni har gjort. Då får jag lite idéer om hur de kan bli bättre. Sedan är det väl upp till mig att lära mig redigeringsprogrammen 
Kluring om Ryssland
#9 Jag instämmer med dig, det är rena vansinnet att lägga ned så mycket pengar på ett redigeringsprogram, dessutom funkar ju Photoshop bara i Pyttemjuk eller Mac.
Att lära sig Gimp och hitta de tillägg som man själv behöver /vill ha är inte alldeles lätt men det går rätt bra om man kollar deras plug-in-sida.
För ett antal år sedan försökte jag lära mig Photoshop, men tyvärr det var så krångligt och trixigt att jag gav upp! Fattar faktiskt inte varför man som enkel användare ska behöva betala så fruktansvärt mycket pengar för att göra lite enkel bildredigering! Ytterligare en negativ biverkning är virus och annat skräp som man tvingas betala för att försöka hålla sin dator fri från. Innan någon säger något så vill jag säg att jag är medveten om att det finns mindre dyra men ändå dyra program från Adobe exempelvis Elements. Tyvärr fattar jag ej heller här vitsen med ett instabilt program som jag ändå får betala mer än 1000 kronor för, när det finns fullgoda program som funkar på många fler plattformar och inte i lika hög grad drabbas av skräp som virus och dylikt!
MissInAktion jag gillar din regnbåge som den är! 
/Désirée
#8 Tack!
Dessa verktyg går ju även att använda i andra program som har nivåer, nyans/mättnad, kontrast mm. Det är vanliga verktyg i ett bra redigeringsprogram.
Tycker att bilden är bra som den är.
OT
Hur mycket pengar man är villig att lägga ut på något beror väl främst på vilket intresse man har ( i det här fallet för redigering) och vilken ekonomi.
Många tycker nog att det känns vansinnigt att lägga ut tiotusentals kronor på ett redigeringsprogram och fotoutrustning eller ändå mer på en avancerad hifiutrustning. Men samma personer kan gladeligen lägga stora pengar på t.ex. en segelbåt, en häftig bil (som egentligen bara tar dig från A till B) eller gå på krogen flera gånger i veckan, köpa nya skor o kläder varje vecka mm.
Som sagt mycket beror på vad man prioriterar, eftersom vi vanliga inte har obegränsad ekonomi utan måste välja. Tycker ingetdera val är fel utan det är så att var och en ser olika saker som viktiga.
Värd för Pensionärer
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Lite OT, men det finns fler alternativ av bra redigeringsprogram. PhotoDirector 2011 påminner mycket om Lightroom, men är 400-500 kr billigare. Man kan alltid testa en 30-dagars trail.
Ett tips, om man inte vill lägga ner pengar på redigeringsprogram så kan man, som jag, ladda ner Gimp istället :) Ett gratisprogram som är enligt mig, avancerat och ungefär som photoshop
Mm gimp har jag, och RAW Therapee. Jag har lekt en del i programmen och gimp tycker jag är något lättare att förstå sig på, men då har jag ändå inte förstått en bråkdel säkert
Men jag gissar att det bara är att testa och testa! Prova sig fram och se vad de olika redskapen gör. Det gäller ju att hitta dem också, och veta att möjligheten finns - då går det kanske lite smidigare 
Kluring om Ryssland
Det finns många sajter ute på nätet där man kan lära sig att göra olika saker i Gimp
Börja med att kolla deras egen sida och deras plug in-sida. Bara för att röra till det ytterligare så kan jag berätta att digiKam också är ett bra gratisprogram som ständigt förbättras, utöver bildredigering så hjälper det till med sortering av bilderna 
/Désirée
#16 finns många tutorials på youtube också där dom visar vad man kan göra :) väldigt användbart
Åh, gillar verkligen bilden i #18
Ja, youtube-tutorials kanske jag klarar av. Jag blir så lätt stressad av att läsa instruktioner på skärmen, särskilt när det är många steg och nya termer. Blir snabbt blackout 
Kluring om Ryssland
#20: Så kul att du är nöjd!