Nikon nybörjarkamera!
Hejsan.
Jag tänkte utveckla detta med fotografering, och för tillfället fotar jag med min digitalkamera, och iphone. Men vill gärna ha en systemkamera till födelsedagspresent. Så jag tänkte titta efter nybörjarkameror, en sånhär. Som är lite mindre i storleken också! Jag vet inte om dessa är bra, och vad är det för på dessa och på sånna ''stora''?
Så jag vill veta om den kameran är bra. 
Jag behöver all hjälp jag kan få!
Klart att den är bra. Alla kameror kan ge bra bilder, om du kan fotografera och har lärt dig din fototeori.
Med systemkamera är det mycket mer upp till man själv hur bra bilder man kan ta, jämfört med en kompakt utan möjlighet till manuella inställningar. Räkna inte med speciellt mycket bättre bilder med systemkamera om du använder den på samma sätt som en kompakt, d.v.s. kör på helautomatiska inställningar och använder den interna blixten som på en kompaktkamera i tid och otid. För att få så mycket som möjligt ut av kameran bör man lära sig använda den till fullo, speciellt lära sig hantera manuella inställningar så man faktiskt tar makten själv över hur bilderna blir - hur skärpedjupet blir, hur mörk/ljus den blir, hur färgerna blir och var fokusen hamnar.
Dessutom är efterbehandllngen mycket viktig för att få urklämt den allra sista droppen bildkvalitet ur bilderna; d.v.s. åtminstone optimera färger, kontraster, ljushet och skärpa.
---
Den här modellen, Nikon D3200, är en så kallad instegsmodell, med lite färre knappar, mer blygsam autofokus, och färre avancerade egenskaper än vad de mer avancerade (och dyrare) modellerna har. Bildkvaliteten är precis på samma nivå om inte bättre än många väldigt mycket dyrare kameror, med en duktig fotograf bakom rattarna och rätt objektiv påmonterat. Objektivet har väldigt stor betydelse för hurdana bilder man kan få till (t.ex skärpedjupsmässigt), och i slutändan kan det vara så att kameran i det stora hela endast står för en bråkdel av totala utrustningens värde, om man samlat på sig några bra objektiv och kanske lite andra tillbehör som stativ och blixtar. Bra bilder kan man få med alla objektiv, men alla objektiv är bättre eller sämre på nåt specifikt, finns inget enskilt objektiv som är bäst på allt.
Det lönar sig att tänka extra mycket på vilke/vilka objektiv man skaffar med kameran alltså, så man inte blir besviken direkt i början. Det blev jag med mitt AF-S DX 18-55/3,5-5,6 VR i början. Först långt senare började jag förstå hur bra objektiv det egentligen var. Mina förväntningar på det var helt enkelt för högt ställda, och just det objektivet kunde inte leverera det jag främst ville ha: Kort skärpedjup. För bilder med riktigt kort skärpedjup behövde jag ljusstarkare objektiv, och då fick jag skaffa sådana istället.
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus