Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 724 ggr
neanea09
0

ska ha nytt objekitv

Hej hej !
I ca 1 år har jag haft min kamera Canon EOS 1100D . Med kitobjektivet 18 55mm . Nu när jag har kommit lite längre och vet vad jag vill fota skulle jag gärna vilja köpa mej ett nytt objektiv.

Det ska gärna vara ett macro/tele objektiv. SÅ finns det liksom som ngn blandning haha.

Nej men det ska gärna vara bra bländare på objekitvet. OCh att man kan använda det till både närbilder och landskap med mera

tacksam för svar

JazzBass
0

Makroobjektiv är faktiskt oftast teleobjektiv. Ganska korta till medellånga telen visserligen, men ändå. De är nästan uteslutande längre än 55mm men de som är mycket över 100mm är oftast ganska så dyra. Ett mycket bra och populärt makro som inte kostar jättemycket (speciellt begagnat) är Tamron 90/2,8. Men om du vill ha en telezoom som når längre är nog bästa valet i lägre prisklassen ett Canon EF-S 55-250/4-5,6 IS. Vad har du för budget?

Det finns också telezoomar som har skilt makroläge, men de rekommenderar jag inte. Bättre i så fall att satsa på en skarp telezoom som den jag nämnde ovan, och en närbildslins (inte för kraftig) för att komma närmare.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

neanea09
0

Tack för tipsen ! Ska kika lite närmare på dom :)

Alltså kanske 4-5000 kronor ? :)

Inkanyezi
0

Jag kan bara hålla med JazzBass här. Canons telezoom 55-250 är bra och har hyggligt pris, och med en närbildslins kan man ta bilder av mycket små saker.

Närbildslinserna som är vettigt att skaffa till ett sånt objektiv är +1 och +2 dioptrier, och man behöver inte ta de väldigt dyra linserna när dioptritalet är så litet. Canon-objektivet fokuserar ner till lite drygt en meter, och när man har +1 monterat på så täcker man avstånd från en meter och ner till ungefär en halv meter från linsen. Med +2 kan man ta på avstånd mellan 50 cm från linsen och 35 cm.

neanea09
0

Har nu kikat runt lite, och det ser riktigt bra ut ! :)

Det ända är ju att det inte är så jätte låg bländare,.. men det får man väl räkna med .

JazzBass
0

Teleobjektiv med stor bländare är tyvärr riktigt dyra. Så om du inte behöver nå jättelångt, utan bara något längre än du gör idag så är inte alls ett makro som Tamron 90/2,8 ett dåligt val, eller t.ex. ett Canon 105/2,8. Då får du stor bländare också. Köp begagnat så får du absolut mest valuta för pengarna!

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

neanea09
0

Tack så mycket !!

Blir verkligen glad att ngn vill hjälpa mej .

neanea09
0

är du säker på att det hette så ? hittar det inte //:

denstore
0

EF 100/2.8 är det nog som menas. Canon har ingen fast 105:a.