Foto iFokus

Foto

Etikett: bildhantering
Läst 6440 ggr
malin--a
6

Förminska många bilder samtidigt

Hur kan man förminska många bilder samtidigt i photoshop cs5? Det är uppåt 300 bilder som ska förminskas, och det tar för lång tid att sitta och förminska och spara dom en för en…
Har försökt googla men hittar inget.

♥

malin--a
0

Nu hittade jag det! Arkiv -> skript.
Men kan man inte spara dom i jpg.? Verkar bara gå i jpeg, tif och psd.

♥

malin--a
0

#1 Png menade jag såklart, inte jpg.

♥

MonisN
0

Jag satt faktiskt precis och funderade på samma sak! Har massor av högupplösta bilder som ska skickas som tumnaglar, men vet inte hur man gör detta på bästa och helst snabbaste sätt, samt att det ska vara jpeg.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.

JazzBass
0

Själv gör jag så att jag i Lightroom exporterar bilderna till det format (storlek och filformat, dock inte png) jag vill, och lägger på en automatisk efterskärpning. Samma sak går också i t.ex. gratisprogrammet picasa, men det saknar dock efterskärpning. Men det jag gör i LR borde väl också gå via Adobe Bridge som följer med CS5, antar jag?

Men jag vet inte varför du vill ha bilderna just i png-format…? Är det bilder du ska förminska så är ju jpeg ett ypperligt format, bara man ser till att förminska på rätt sätt och spara i tillräckligt kvalitet. Jag vet inte heller om png stöder nån form av färghantering via inbäddade profiler, nåt som är viktigt för mig då jag har en s.k. wide gamut skärm med större färgomfång än vanligt. Visas en bild på min skärm utan färghantering kan den i värsta fall se rätt skapligt fel ut..

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

malin--a
0

Jag har löst det nu! Sparade dom i jpeg istället :)

♥

MonisN
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag löste det genom arkiv - skript - bildbearbete. Man väljer alla dom bilder på en gång som man ska förminska, sen skriver man in storleken och väljer en mapp där dom ska sparas. Det går snabbs som blixten att konvertera.

#1 Tack för tipset var man kunde göra detta Glad

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.