Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1071 ggr
Anna
2012-07-02 17:58
0

Fisheye?

Jag går i tankarna att köpa ett fisheye och har kollat mest på Samyang 8mm, men tänkte höra om det finns andra liknande i samma prisklass jag borde kika på också innan jag bestämmer mig? Ska till Los Angeles nu snart och kommer vara där ett par månader, så vill ha ett fisheye för att kunna fånga landskap, arkitektur och kustlinjer på ett lite häftigt sätt :) Har annars bara ett 80-200/2.8 och ett fast 35/1.8 som inte riktigt duger i de sammanhangen.

Någon här som kanske har ett Samyang 8/3.5 eller liknande och som kan ge mig lite tips?

Tack!

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

LFCFredda
2012-07-02 20:10
0

Jag köpte mig ett Samyang 8/3.5. Beroende av vad du har för kamera bör du se upp då det finns två versioner avv detta objektiv. Det gamla saknar elektriska kontakter som möjliggör automatisk exponering.

Annars tycker jag det fungerar jättebra och att det bara går att ha manuell fokusering spelar inte någon stor roll då skärpedjupet blir extremt långt på dessa brännvidder. Har för mig att det var någon som sa att på bländare 5.6 blir allt från 0.5 meter till oändlighet skarpt (Med viss reservation då jag tydligen börjar bli glömsk). Jag upplever objektivet som mycket skarpt och priset är ju näst intill löjligt lågt. Objektivets motljusegenskaper har jag sett att blir rosat lite varstans.

Jag köpte mitt begagnat för 1800:- och jag var inte beredd att gå så mycket högre då jag kände att jag inte kommer att använda det så ofta. men det är kul att ha ett i fotoväskan utifall rätt tillfällen dyker upp.

Kan tyvärr inte uttala mig om andra fisheye då jag endast provat detta. Synd att du bodde så långt bort annars har du kunnat låna det någon dag och testat lite.

Anna
2012-07-02 20:15
0

#1 Tack för bra svar!

Jag har en Nikon D200. Säljs den gamla verisonen fortfarande?

Samyang 8/3.5 ligger på runt 2000 svenska kronor nytt i USA, så isåfall köper jag det där. :)

annaattlid.se

LFCFredda
2012-07-02 20:21
0

Nä det gamla säljs kanske inte i butik mer man jag tänkte att det kunde vara bra för dig att veta :)

2000:- är det definitivt värt. Skulle du ångra dig får du nästan igen pengarna om du säljer det vidare i Sverige.

Anna
2012-07-02 20:34
0

#3 Tack för svar, bra att veta absolut Glad

annaattlid.se

Deklol
2012-07-02 22:40
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag införskaffade mig Samyangs 14mm 2.8 på FF för ett halvår sedan. Sedan dess har det objektivet alltid varit med när jag tar med kameran på jobb.

Är otroligt nöjd med gluggen då den är riktigt skarp vid lite nedbländning, även i 100% på en D800(!).

Kan visa en bild jag tog häromdagen på min vovve :)

Deklol
2012-07-02 22:41
1

Och plåtar man bröllop har man stor nytta av den vid diverse sittuationer, bl a festen.

Så ja, har du inget supervidvinkel eller fisheye så skaffa ett. Det är grymt skoj och ibland t o m mycket användbart Flört

Anna
2012-08-13 21:16
0

Förra veckan fick jag hem ett 8mm/3.5 och jag är störtkär! Fick ge 1900 svenska kronor (nytt) här i USA och det var det verkligen värt. Otroligt roligt och inspirerande objektiv med större användningsområde än jag väntat mig.

Här, ett snapshot från piren på Huntington Beach :)

annaattlid.se

Anna
2012-08-13 21:17
1

annaattlid.se

Anna
2012-08-13 21:18
1

Och en sista bild för nu. Optiken rekommenderas varmt!

annaattlid.se