Vad är detta?
Kolla mitt foto, jag fotar alltid manuellt och när jag var i Sunne här om dagen skulle jag ta några naturbilder. Nu är jag inte den som brukar fota landskap/natur eller kan så mycket om det. Men varför blev denna bilden så himla flytande/mjuka. Ser ut som det är något stoft.. något filter över den? Flera bilder jag tog den dagen blev som denna. Är det bara ljuset som var just då? och hur gör man för att undvika detta? trodde först det var någon inställning, eller något med vitbalansen eller så som gjorde det men nej det var det inte.
Så lite tips och förklaringar tack :)
Dis i luften eller ngn annan typ av partikel? Flott på linsen el sensorn?
joo #1 justee, jag nu i efterhand kom jag på att när jag kom hem såg att linsen var rätt typ flottig? så det kanske har haft med det och göra? Får vara nogare med att kolla efter sånt och alltid ha putsduken med mig ;)
Det jag hade gissat på är imma på linsen (t.ex. kondens om du haft kameran på ett svalt ställe strax innan), men om den var flottig så är det nog det som orsakat diset. Det är inte nödvändigt att hålla frontlinsen i tip-top skick och putsa den febrilt, men fett och sånt lönar sig att putsa bort. Lite dammkorn har negligerbar effekt på bilden, även repor i viss mån. 
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
#3 jo imma var det väl just :) kom inte på bara nånting annat än flottig just för stunden haha. Nej men det var synd för jag tänkte verkligen inte på det och kunde inte komma på vad jag skulle göra. Så nu har jag en hel del bilder från den dagen som är sådär halvdåliga tycker jag, på grund av det. Men ja de är mest för minnets skull , det var inget jobb eller så. Men nu vet jag ju att man kanske ska kika linsen om nånting ser konstigt ut en annan gång ;)