En fråga
Jag hare just nu en Canon EOS 1100D + standard objektivet som jag fått av min skola. Har även en Nikon här hemma men den använder mina föräldrar. Jag har även ett stativ någonstans.
Det snackas mycket om att åka till Thailand igen nästa sommar, vi var där för ett antal år sedan, och jag vill såklart utöka min utrustning tills dess. Jag har inga egna pengar, vi har en liten budget och det finns lite saker jag skulle vilja ha tills dess. Det finns tid, en födelsedag och en jul innan dess så jag tänkte önska mig lite saker. Det får inte vara för dyrt dock.
Jag kan tänka mig att ett tele-objektiv, ett ljus-känsligt objektiv, filter, extra minne, extra batteri och ett motljus skydd kan vara bra att ha. Men nu är frågan;
Vart hittar man dessa saker relativt billigt? ;o
Slänger in en redigerad bild på mina ögon, tagen med samma kamerahus men med ett fast ljus-känsligt objektiv.
om du inte känner en kompis som känner en kompis som kommit över……. nej men allvarligt skämtat, om man tittar runt med prisjämförelsesidorna, ser man att mycket har samma pris ganska överallt. så antingen allt på ett och samma ställe, eller vart och ett där det är billigast. om du vill betala frakt för varje grej, vill säga. snygga ögon förresten, påminner lite om alyson hannigan.
#2 jag har hittat en sida som säljer filter, motljus-skydd och minne + batterier relativit billigt.
Men vad exakt för objektiv jag behöver vet jag inte, så mycket kan jag inte. Vad som passar mitt kamerahus osv. Några tips på den fronten?
Tack btw! c:
Batterier och minneskort bör man passa sig för att köpa billigt. Kvalité kostar och att få ett kraschat minneskort eller urladdat batteri när man fotat en massa fina foton i Thailand tror jag inte är så jättekul!
Satsa på Canons orginalbatterier tycker jag, det är värt det! Och när det gäller minneskort är Sandisk överlägset stabilast och inte särskilt dyrt. 16 GB jättebilligt eller 4 GB ännu billigare! Jag skulle nog ha satsat på två stycken 4 GB eftersom man då i alla fall har kvar hälften av fotona om något blir stulet eller borttappat vilket ju alltid är risken på en resa.
När det kommer till objektiv så är det ju en djungel verkligen och även här kostar det om man vill ha bra optik. Om jag vore du så skulle jag nog slå till på Canons 50mm 1,8 som är ett av de absolut mest prisvärda objektiv man kan hitta! Ljuskänsligt och fast på en bra brännvidd.
Hoppas att det var till någon hjälp! :)
#3 ååh okey, tack så jätte mycket.
Jag såg at tdet fanns objektiv som hette Canon EF och Canon EF-S vet du vad skillnaden är på dem två? ;O
EF-S är objektiv som är gjorda för kameror med så kallad APS-C-sensor, och det har de "enklaste" varianterna av Canons systemkameror - Din t.ex! Så du ska kolla på objektiv där det står EF-S!
#5 åh okej, jag har ingen aning om vad det är men tqck så mycket, det kan vara bra att berätta för mina föräldrar om de mvill köpa ett bojektiv till mig :D
Värt att notera att EF-S passar inte på fullformat om du i framtiden uppgraderar kameran till en sådan. EF passar däremot till alla EOS kameror.
Nackdelen m att handla i thailand är att det är otroligt mycket kopior i omlopp. Även på de stora varuhusen. Har själv ett par Converse jag köpte där nere, som definitivt inte är orginal. Och detta trots att hela butiken i det enorma varuhuset såg "ökta" ut.
Det finns en stor kamerabutik i Bangkok som är äkta och välrenommerad, men nu kommer jag inte ihåg vad den heter, men man kan säkerligen googla på den.
#7 åh okej, det kan ju vara värt att tänka på!
#8 mjo jag vet att för det mesta är det bara skit i thailand. Så jag tänkte försöka få ihop allting jag behöver innan vi åker.
Om vi åker förbi bangkok så ska jag se om jag hittar butiken, eller råkar snubbla över den (: