Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1417 ggr
[Justie]
0

Äldre kamera = Sämre bilder?

Missförstå nu inte min rubrik, men kan bilderna blir sämre i kvalitén om det är en äldre kamera med många exponeringar? Min systemkamera, Canon eos 400D Kiss Digital X (köpt från Japan) är 6 år gammal och har vad jag vet tagit över 60 000 bilder… Skäms

På senaste tiden tycker jag att blidkvalitén har sjunkit, kan det ha med detta att göra eller håller jag på att utvecklas åt fel håll vad gäller foto?

Tacksam för svar! Glad

BuxXum
0

Har också funderat på detta! Hehe.

Sofie "EmoSuss" Gustafsson
http://emosuss.blogg.se - Fotoblogg

ALEA IACTA EST

JazzBass
1

Min första tanke var att du kanske blivit mer kritisk med tiden. Glad Men som svar på frågan: Nej, det tror jag inte, men sensorns renhet kan påverka bildkvaliteten ganska mycket. Det är en bra idé att föra kameran på sensorrengöring en gång i året eller så (eller rengöra själv om man har ett rengöringskit och vågar sig på det. Jag har aldrig vågat ännu).

För att se om sensorn är smutsig kan man ta en testbild så här: Rikta kameran mot nåt jämngrått, fokusera INTE på den ytan utan så fel du bara kan, ställ in minsta bländare (kanske f/22 eller f/16) och lägsta iso, och knäpp en bild. Det gör inte så mycket om slutartiden blir ganska lång. Ställ förresten gärna exponeringskompensationen på +1 också för att få bilden ljusare. Granska sen bilden för att se om du har damm, fettfläckar eller nåt annat på sensorn, det borde synas ganska bra.

Ett annat alternativ är att objektivlinserna blivit skitiga eller så. Men i övrigt borde inte kvaliteten kunna ändra så länge tekniken är densamma… Jag gissar att det är sensorn bara som är smutsig.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

[Justie]
0

Ok, tack för tipset! Jag ska testa detta någon dag! Men var kan man då lämna in kameran? :-)

JazzBass
0

Fråga i närmaste kamerabutik om saken så får du säkert hjälp. Jag bor ju inte i Sverige och har inte Canon så jag har inte riktigt koll på var du kan lämna in den utöver kameraaffärerna, som brukar ta emot såna här jobb. (Men de skickar oftast vidare kameran till nån verkstad och tar förstås lite extra betalt för besväret).

JAS Tekniikka som servar bl.a. Canon- och Nikonkameror här i Finland brukar göra sensorputsningsturnéer en eller två gånger per år till kameraaffärer runtom i landet. Brukar vara bra att utnyttja de tillfällena så man får det gjort över en dag istället för att skicka iväg den och vara utan kamera i en vecka…

JazzBass
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Så här "ren" var min sensor då jag nu testade med makroobjektivet som jag kan blända ner till f/64! Får nog se till att inte missa nästa sensorrengöringstillfälle. Cool

Har förstärkt kontrasterna för att tydligare se skräpet.

Observera att det mesta av skräpet inte brukar synsas så tydligt på bilderna om man håller sig till hyfsat stora bländare. Det är på små bländare som skräpet blir skarpare och synligare.

Den här sensorn putsades senast i höstas, men troligtvis också i mars i år då jag hade kameran inne på reparation. Det är osannolikt att de vid det tillfället inte skulle ha putsat sensorn på samma gång. Trodde inte den skulle bli så här skitig efter bara ett knappt halvår…

Monarchy
0

Klarar sensor ens så mycket mer än vad du tagit?

Jag vet att semiproffs modeller som Canon 7D ska klara 150 000 

Så om jag har förstått det rätt så är det knappast värt att lägga pengar på den kameran då sensor snart är slut på.

JazzBass
0

Sensorn klarar hur mycket som helst i princip, men slutaren kan ge upp förstås, och då är det kaputt, brukar inte löna sig att reparera. Men en sensorrengöring är standardprocedur och bör göras regelbundet så länge kameran används och är i skick i övrigt.

Slutaren brukar vara specificerad att hålla minst 50000 exponeringar på många instegskameror, men den kan hålla dubbelt upp eller mer om man har tur. Att slutaren har gått 60000 exponeringar berättar bara att kameran kanske inte håller så jättelänge till, men den är ändå fortfarande kapabel att ta fullgoda bilder ända in i det sista.

Monarchy
0

ja precis, slutaren menar jag.  Hur mycket kostar en sensorrengöring förresten?  och sjävlvrengöringsfunktioner som semi-proffs och uppåt har. Ersätter det service för sensorrengöring?

JazzBass
0

De har kostat 40 euro för mig per gång. Den inbyggda självrengöringen är inte alls tillräckligt effektiv för att förhindra att den blir "skitig" med tiden utan den tar bara bort det värsta, de största dammkornen som sitter löst. Är det fråga om fettfläckar eller liknande så försvinner de bara med en riktig rengöring, skulle jag säga.

[Justie]
0

Tog precis en bild…….. Ska bara ladda upp den här också, men det var ju inte den renaste sensorn inte…

[Justie]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

här har vi bilden… Ljusat upp och lagt på mer kontrast så allt ska synas..

JazzBass
0

Ja, den skulle nog må bra av en rengöring… Glad Hur mycket dessa fettfläckar (?) påverkar bilderna i praktiken vågar jag inte uttala mig om, men i någon mån gör de det i alla fall, speciellt på små bländare.

ettlitetalias
0

Hur mycket brukar en sensorrengöring kosta? Min kamera är i desperat behov av en!

onelund
0

när jag hade Canon brukade jag skicka ner den till http://www.kamerateknik.m.se han gjorde ett toppenjobb, om jag inte missminner mig så hade han två olika rengöringar, en för lite damm o en för totalskitiga sensorer, den dyrare låg på runt 500:- med returfrakt

http://onelund.com