Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 3317 ggr
Arinya
0

Nikon Nybörjarkamera

Vill ha tips på nybörjarsystemkameror som är hyfsat billiga och lätta att använda.

Vill börja fota eftersom det är ett stort intresse men kan inte så mycket om kameror än.

Själv har jag riktat in mig på den här:

http://www.siba.se/Products/Product.aspx?id=9295676&ref=section

men den kanske inte är så bra som det känns? :)

Tack på förhand!

JazzBass
1

Det där är ingen systemkamera. Det är en komaktkamera med lite (eller faktiskt mycket) längre zoom än vanligt (superzoom) och en sensor som bara är en bråkdel så stor som en vanlig systemkamerasensor. Sensorns storlek påverkar bildkvaliteten väldigt mycket, speciellt på högre isotal (behövs i sämre ljus om man inte använder blixt) samt möjligheterna att få kort skärpedjup. Vill du kunna ta bilder med kort skärpedjup är det systemkamera som gäller.

Nikons systemkameror som riktar sig främst till nybörjare är D3000-serien (D3000, D3100 & D3200, den sista är nyast och bäst tekniskt, men har lite onödigt mycket megapixlar) och D5000-serien (D5000, D5100).

Nyare modeller presterar vanligtvis bättre än gamla, men du får vara beredd på att betala tre gånger så mycket än den där kameran du länkade till kostar. Det kan därför vara smartare att satsa på en äldre systemkamera, typ en Nikon D40, D40x, D50 eller D60, som du kan få för en mycket billigare peng, kring 1500-2500 med ett kitobjektiv. De är lite gamla modeller i dagens läge, men är i högsta grad ett bättre val än en superzoom för den som är intresserad av kortare skärpedjup, och de levererar helt klart bättre bildkvalitet än en ny superzoom med minimal sensor. Kamerorna har idag mer megapixlar, men det tycker jag inte du behöver bry dig om alls. En 6MP systemkamera levererar skarpare bilder än en 12+ MP kompaktkamera, utan tvekan.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Inkanyezi
2

Det problematiska med att försöka förklara hur "bra" en kamera är, är att den som man vill förklara det för inte har någon måttstock att bedöma vad som är bra.

Kameran du pekar på är en bra och prisvärd superzoomkamera. Den delar nästan alla egenskaper med kompaktkameror, så man får inte bättre bilder i svagt ljus, men den har ett fantastiskt zoomobjektiv som gör att man kan ta på längre håll, och att man kanske kan ta närbilder på små saker utan att behöva krypa alldeles inpå. Men det funkar bäst i solsken, och vid mer vanliga avstånd har kameran lika stort skärpedjup som kompaktkameror, så man kan inte få de där porträtten där en rörig bakgrund helt försvinner i oskärpa.

En systemkamera är något helt annat. Där kan man byta objektiv, så att man kan skaffa andra objektiv, som kanske är mer lämpliga för precis det som man vill göra. Särskilda objektiv för att ta små saker på nära håll, eller andra objektiv som duger för att ta fåglar och vilda djur på lite längre håll. Ljusstarka objektiv som fungerar bra för att fotografera inomhus utan mer ljus än där är, och en del annat godis. Det blir mycket mer att plocka med, och det kostar ganska mycket mer. När man köper en grundutrustning får man inte med alla bitarna, så man köper till när man ska ha den för extrema närbilder, och bara ett enda objektiv till en systemkamera kan kosta mycket mer än den där superzoomen som du länkar till.

Systemkameror ger "bättre bildkvalité", men i många sammanhang är det svårt att se hur stor skillnaden är, och många gånger är det inte ens relevant. Så det beror kanske mycket på hur stort intresse man har, och i hur hög grad man känner sig beroende av precis de egenskaper som en systemkamera bjuder på.

Det kan tänkas att du kommer att tycka bra om den där superzoomkameran, och den ger säkert hyggliga bilder när det är bra ljus. Jag tycker att det är en lite stor klump att bära omkring jämfört med många andra som har liknande prestanda. Det finns faktiskt kompakta superzoomkameror, som inte är större än kompaktkameror, och som kan ungefär samma saker som kameran du visar.

Så det är upp till dig, och jag har inget sätt att veta vilka anspråk du har på bildkvalité, eller vilka förhållanden som du vill kunna fotografera i. Om du berättar lite mer om vad du har tänkt dig att fotografera, så är det lättare att ge råd. Det finns en del egenskaper hos systemkameror, som långzoom- eller kompaktkameror inte kan växa upp till, exempelvis när man vill ta bilder på sånt som händer kvickt. Systemkameran tar bilden direkt när man trycker på knappen, medan man får vänta sådär en trekvart fjorton dar innan kompakten behagar ta bilden, och då har kaninen redan hoppat någon annanstans (så länge dröjer det så klart inte, men det kan ta några tiondels sekunder, medan systemkameran knäpper direkt).

ru4real
0

#2 Bra skrivet. Började skriva en massa här, men kom på att jag flyttar det till en egen tråd istället: http://foto.ifokus.se/discussions/502217fed4ebea5bab0059df-funderingar-nyborjarkamera

Arinya
0

Tack så mycket för tipsen, jag kollade faktiskt på D3000 först!

Jo, alltså jag vill ju börja fota seriöst i framtiden, och jag vill fota natur, människor och liknande :)

Inkanyezi
1

Det kan mycket väl vara så att du börjar med en sån kamera som den där Coolpix, och om du upplever att det är någonting med den som håller dig tillbaka, kan du fundera över om du kanske skulle ha en systemkamera i stället. Investeringen i en långzoomkamera är ju mycket mindre, och om den fyller dina behov, är den faktiskt ganska mycket mindre bök med än en systemkamera, eftersom den redan har "extra allt".

De största svagheterna har vi redan pekat ut. Den är trög när man har tryckt av, och måste tänka efter en stund innan någonting händer. Därför är den inte så bra till sport eller sånt som rör sig fort, hundar, hästar, kaniner eller lekande barn.

Den är inte heller så bra om man vill ta utan blixt i svagt ljus, som inomhus, och den är helt omöjlig om det gäller att ta hästar i ridhuset, saker som man kan göra med systemkamera.

Men till landskap, porträtt, blommor och en himla massa annat fungerar den bra. Det går också att få skarpa bilder som kan dras upp till stora format, och det finns lite roliga saker man kan göra, som kanske panorama; jag tror att det följer med ett program för det. Bildkvalitén hos en sån kamera duger för de allra flesta, så det är ett relativt billigt sätt att börja fotografera, och det är fel att tro att det handlar om dåligt resultat. Det är mer att vissa saker är den inte lika bra till som en systemkamera. och det gäller särskilt när det är svagt ljus och när saker händer fort i motivet.

Arinya
0

Jag går på en skola där man har tillgång till systemkameror och de är inte helt främmande för mig så en Nikon D3000 hade jag kunnat använda mycket väl + extra allt ;)

Tänkte ifall det var något och ha :D

Tack så mycket för alla tips, ska prata med min pappa så får vi se ifall det blir något! :)