Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 480 ggr
Mickis1994
0

Tips och råd om Kamera

Jag är ute efter en spegellöst systemkamera ("hybrid"). Men sortimenet är otroligt stort och alla tester säger olika. Känne rmig helt vilse.

Jag är beredd att lägga ut ca 6 0000kr. Då ska minst ett obejktiv ingå. Om priset blir lägre gör det inget, då kan man alltid köpa till andra tillbehör.

Jag har kollat lite på Olympus Pen kamera även light versionen, samt även Nikon 1 (J1/V1)

Mvh Michaela Glansk.
Riverruns Hoppkaniner, uppfödning av hoppkorsningar. 

Monarchy
0

Sony nex 5N tex.
Måste du kunna byta objektiv?

Finns massor om du googlar på det.  "best mirrorless cameras"   "mirrorless camera review"  osv.

Kolla gärna tester för dom brukar vara mindre partiska tycker jag än privatpersoner som rekommenderar sin egen kamera etc.
Men såklart inget fel att fråga här :)

Mickis1994
0

Tack för tipset!

Ja, precis detta för att kunna ha mer möjligheter.

Sökt igenom som en tok, min engelska är svag under sommarlovet och de svenska testerna är inte allt för uppdaterade. :)

Mvh Michaela Glansk.

Mickis1994
0

Olympus E-PL3 är en kamera som flera gånger blivit omtalad och omtyckt. Jag undrar ifall de här http://www.scandinavianphoto.se/produkt/13133714/olympus-konverter-kit-3con-p01 konverterna passar till kit objektivet? Någon som vet?

Mvh Michaela Glansk.

DesK
0

Moderator edit: Bilden borttagen i #3 av upphovsrättsliga själ.

/Désirée

Inkanyezi
1

Jo, de där bitarna är gjorda för att kunna sättas på kitobjektivet.

Men det är en grej som jag ser som lite märklig med dem. En systemkamera är en systemkamera genom att den har ett system av utbytbara objektiv, och de här sakerna sätter man framför objektivet som finns där, vilket inte är optimalt. Jag tycker också att det är ganska missvisande att kalla närbildslinsen "makrokonverter".

Grejerna kanske är ovanligt bra för att vara försatsoptik, jag vet ingenting om dem egentligen, men traditionellt har det aldrig funnits några riktigt bra såna här tillsatser, och jag blir väldigt misstänksam när någon försöker sälja på folk en "makrokonverter" när det handlar om något så enkelt som en närbildslins. Informationen på websidan är rena hånet mot den som vill veta någonting om grejerna. Det är hästhandlarfasoner av sämsta sort. Jag skulle aldrig köpa något från den som försöker föra mig bakom ljuset på det sättet. De väsentligaste fakta som skulle kunna ha lämnats om tillsatserna saknas helt, och i stället påstås grejerna föra din fotografering till "en helt ny dimension".

Min gissning är att om det behövs sådant struntprat för att sälja de här sakerna, så är de troligen inte värda pengarna som de kostar, och de är inte billiga.

Så, ja, de passar, och om du ska ha en systemkamera, så är det inte för att sätta på såna här tillsatser. Systemkameran har bättre möjligheter och är gjord för något helt annat. Troligen får du bättre bildkvalité genom att använda riktiga objektiv, och du kanske gör bättre i att köpa något annat för de pengarna. Exempelvis en telezoom, som inte kostar mycket mer än tillsatserna, men som ger både mycket mer tele och möjlighet till bra närbilder om man kompletterar med en billig närbildslins. En telezoom från Panasonic kostar ungefär 2700 och är troligen ett bättre köp.

Monarchy
1

http://www.stevehuffphoto.com/

en fotograf som använder mycket kompaktkameror som kompliment till vanliga systemkameror. Han recenserar en del.

Har du kvälls läsning:)

Mickis1994
0

#6 Tackar för länken! :)

Jag börjar hitta det jag är ute efter :)

Mvh Michaela Glansk.