Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1906 ggr
Fridaaaa
0

Behöver tips på kamera :)

Ska troligtvis köpa mig en systemkamera om 1-1½månad om inget annat kommer emellan.

Tips på bra kamera? Får max kosta 4500kr.
Ska fota djur och lite hemma omkring mest, alltså inte som jobb då :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Oliviasfoton.webblogg.se
0

Jag hade en Canon 500d och var och är jätte nöjd med den! Men det kommer ju nya så 550d, 600d, 650d (lite dyrare tror jag) men canons mesta nybörjarkamera är 1100d/1000d om du letar efter det….;) Jag skriver bara Canon eftersom det är de jag har finns även bra till nikom!! ;) om du undrar något får du gärna fråga på min blogg så ska jag hjälpa dig så mycket jag kan! :) Oliviasfoton.webblogg.se

JazzBass
1

Gå till en butik och känn lite på nybörjarkamerorna/instegsmodellerna, alla på marknaden är kapabla att ta bilder av yttersta toppklass så det minsta man behöver oroa sig över är bildkvaliteten. Däremot är det viktigt att kameran känns bra att jobba med, alltså sitter bra i handen och att knapparna sitter på bra ställen.

Fundera också lite extra på vad du vill ha ut av kameran och vilket/vilka objektiv du köper. Hurdana bilder vill du kunna ta? Vad måste objektivet klara av? Följa med snabba rörelser? Klara av foto i sämre ljus? Gillar du kort skärpdjup?

Ett bra alternativ är att köpa en begagnad kamera och satsa lite mer på objektiven istället. Med bara ett kitobjektiv exempelvis så är man lätt lite begränsad till bra ljusförhållanden och ganska långa skärpedjup. Köper du en begagnad kamera med kitobjektiv för 2-3000kr så har du 1500kr kvar att sätta på ett fint ljusstarkt objektiv, till exempel ett 35/1,8 (Nikon, Sony) eller 50/1,8 (finns till alla märken). Eller så köper du kamerahus och en lite längre normalzoom typ 18-105 eller 18-135mm, eller med två objektiv, t.ex. 18-55 och 55-200 typ, om du är intresserad av att fota med tele.

Fundera lite extra alltså på vad du vill ha ut av kameran. Köper du nytt får du "bara" kamerahus och kitobjektiv för 4500kr, köper du begagnat får du betydligt mer för samma peng och objektiven kan du oftast använda också på ett annat kamerahus av samma märke, om du efter ett år eller så skulle fastna stenhårt i hobbyn (som jag) och skulle vija byta upp dig. Men man klarar sig faktiskt väldigt långt med begagnad utrustning också, det är inget att vara rädd för bara man iakttar normal försiktighet då man gör upp affärerna.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

NaDa...
0

Jag ahr ju en Canon eos 1100d som jag trivs riktigt bra med. Den kostar ca 3600 kr (endast hus och standardobjektiv) eller 4500 kr (med väska och minneskort) hos Elgiganten. Hos Net on net är de något billigare. Orkar inte söka upp mera priser nu.. ;)
Men i alla fall, den kameran är en bra kamera att utvecklas med så den rekomenderar jag.

I Nikonväg så har jag inte lika mycket koll, så det lämnar jag över till någon annan. Men skulle säga att Nikons och Canons kameror är väldigt liknanade varandra, ett par finesser skiljer dem åt. :)

~ Kram Nadja ♥
Ålandskaninhoppare VardagsbloggKaninblogg

Fridaaaa
0

#2 Som jag skrev i #0 kommer jag att ha den att ta kort på mina djur, lite av naturen och lite sånt.
Men vore bra om den kan ta bra bilder när djuren rör på sig, t.ex springer.

Ja begagnad har jag väl kollat lite efter.
Håller utkik. Vill ju ha i bra skick osv :)

Ellen10
0

Jag har en Canon EOS 450D. Den är super bra! Vet inte om den fortfarande finns att köpa ny dock.. Begangnat kan man ju alltd kolla efter, finns dom som är som nya man kan köpa på tex. blocket. (Min kamera köpte jag på blocket, den var använd bara ett fåtal gånger). Det kommer ju in nya annonser hela tiden, så det är bara att hålla utkik.

Annars är det ju bra att prata med någon som kan detta lite bättre, tex. någon på nån fotoaffär. Glad

//Ellen

spöketlaban
2

Nikon D3100 LÄTT! världens bäst "nybörjarkamera" den är lätt och förstå men kan samtidigt ta superfina bilder om man är duktig!

Fridaaaa
0

#6 Ok får kolla in den :)
Fotat lite med kompisars systemkamerar osv. Så lär mig lätt :P
Är ca 1 månad till innan jag ska köpa så blir att kolla runt ;)

Monarchy
1

Behöver du alla inställningar som en systemkamera erbjuder?

Jag hade kollat på en sony nex 5n eller liknane.  Smidigare format för den som inte knappar på alla manuella inställningar hela tiden, än om det går.

Fridaaaa
0

#8 Inte alla kanske. Men vill ha en som man kan ta bra bilder med. Vet att mycket hänger på fotografen med såklart :D

Michaela-N
0

Jag röstar för eos 1100d också! :)

Fridaaaa
0

#10 Har kollat in den med. Har du den? :)

Monarchy
1

#9 tycker inte du ska köpa en vanlig systemkamera bara för att…  spegelösakameror som sony nex är prisvärda och mycket mer kompakta, mindre knappar dock men ofta snabbare osv.

Tror det skulle passa dig bättre men det är bara min åsikt. kolla upp alternativen så du vet vad du väljer bort

Fridaaaa
0

#12 Ja får prata med dem i butikerna osv. tack för tipsen :)

Hanna
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min första kamera var en NikonD40 och den har jag haft i 4år (dock bytt upp mig). Enligt mig en superbra kamera! Och vet man bara hur man ställer in går det att få bra bilder.

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

Michaela-N
0

#11 Nej, jag har en Nikon D3100. Tänkte på att min kostade 5 000 kr (inkl objektiv), det var därför jag inte föreslog den. Men i och med att det kommit en uppföljare är den säkert billigare. Men då tycker jag att du ska ta D3200 istället.

DesK
0

Monarchys tips är jättebra och verkligen ett vettigt alternativ att fundera över. Jag har en Canon G11 och det enda jag saknar hos den är just möjligheten att byta objektiv. Jag fotar för det mesta i RAW med den och försöker efter hand lära mig de olika varianterna av manuella inställning. (Att köpa en systemkamera och sen bara fota i autoläge fattar jag inte riktigt vitsen med.)

/Désirée

Fridaaaa
0

#15 Aha okej :)
Får kolla runt ;)

#16 Vem har sagt att jag ska enbart fota i autoläge? Det har jag aldrig sagt?
Jag ska köpa en systemkamera för att jag älskar att fotografera och för att jag vill utvecklas?

DesK
0

#17 Jag satte det med avsikt inom parentes, eftersom jag inte vet hur du tänker göra. Huvudsyftet med mitt inlägg var att säga att Monarchys förslag är vettiga alternativ och vid en snabbkik på den sortens systemkameror visar det sig att det verkar finnas en hel del bra sådana.

/Désirée

Fridaaaa
0

#18 Okej. Men jag tänker inte enbart använda auto, då är det ingen mening nästan :) Vill utvecklas, och känner att jag inte det med min nuvarande digitalkamera.

ru4real
0
Fridaaaa
0

#20 Den är nog inte kvar till om ca 1 månad när jag kan köpa men tack ändå :) Plus att jag max kan ha för 4500 kr som jag skrev i #0 :)

ru4real
1

Har för mig att det stod 4300 i den annonsen. Det är ju värt ett försök iaf, ibland känns det som om många postar saker här, men läser inte andras poster, antagligen därav det eviga tjatet om vilken kamera de skall köpa… :)

Fridaaaa
0

#22 Såg nu att det fanns mer än 1 i annonsen ;) Stod 5100kr överst men under sedan stod det 4300 kr ;)

ru4real
0

Du kanske kan pruta, om den finns kvar sen? :)

Fridaaaa
0

#24 Får kolla sen när det blir aktuellt :) Men tack för att du visade annonsen.

ru4real
0

Inga problem. Hoppas du hittar ngt som passar dig sen.

Fridaaaa
0

#26 Hoppas pådet :)

AnnL
1

Då kom jag lagom in i denna tråden. Jag vill också ha tipps till en systemkamera. Hade en Panasonic FZ38 som jag köpte 2010, som jag blev bestulen på för några dagar sedan. Då jag är mycket intresserad av naturfotografering så räckte inte zoomen på Panasonicen. Så nu när jag får hämta ut en ny kamera i samma prisklass tänker jag köpa en systemkamera. även om jag får lägga till lite. Vill kunna ta bra kort på fåglar o djur i skogen på långt håll stilla och som rör sig, men även kunna ta bra kort inomhus. Även filma med bra kvalitet.

Har tittat på lite olika men är ganska villrådig. Canon EOS 1100D, Nikon D3100 och Nikon D 3200. Nikon D 3200 är ju en efterträdare till D 3100. Men är den 2300 kr bättre, för det är skillnaden i pris.

Hur viktigt är det att man har bildstabalisator på på objektivet?

Tacksam för hjälp.

Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.

AnnL
0

Än en gång det vore roligt med några tipps. Tilläggas ska att jag inte är någon som är ute varje dag o fotar eller filmar utan någon gång då o då.

Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.

Monarchy
0

Gör en egen tråd annars blir det bara rörigt.