Foto iFokus

Foto

Etikett: kritik-nybörjare
Läst 502 ggr
neanea09
0

Vill ha kritik är nybörjare

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Alltså vet inte ens om jag fick med bilden i detta inlägg //: fattar liksom inte hur man gör .. hehe

men jag skulle vilja ha lite tips. . Är ganska ny på det här med foto . Jag fotar med en Canon EOS 1100D + standard objektivet 18 55 mm

har även fotobloggen bycjs.blogg.se

ru4real
0

Vad vill du ha tips på? Fotografi är ett brett område.

JazzBass
2

Jag tycker bilden är hyfsat bra, speciellt som nybörjarbild. Glad Tekniskt är den väldigt bra, alltså exponering, skärpa, Vitbalans osv är helt rätt tycker jag. Kompositionen är också tydlig med en stark diagonal över bilden, det funkar ofta bra, så även här.

Det enda som är si och så med kompet tycker jag är det gröna området som jag inte kan bestämma mig över om jag gillar eller inte. Det tillför ju lite färg som kontrasterar mot de bruna torra växterna, men det är ju helt i oskärpa… Skärpedjupet är precis perfekt för övrigt, men kanske bilden hade vunnit som helhet av att fokusen legat på det gröna istället, eller nån av de lila/rosa blommorna där som nu är helt ur fokus? Det hade kanske gjort bilden något intressantare.

Det är alltid bra att försöka få med nåt i bilden som uppfattas som ett direkt blickfång och skapar intresse för bilden. Det är väl det enda direkt negativa med den här bilden som sådan, att det inte finns så mycket i den som lockar till sig uppmärksamhet. Men jobba lite mer på det framöver så får du säkert till hur bra bilder som helst med tiden! Flört

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

neanea09
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#2 :

Tack så mycket , tror jag .

Vet inte riktigt om jag förstår vad jag menar men tror det  :)

Du gav mej i alla fall massa saker som jag kan tänka på nästa gång jag går ut och fotar, för det är något jag aldrig vet. När jag ska välja vad , vad som blir bäst fokus , skärpa med mera.. så tack !!

Du antydde också på det med den gröna rosa blomman som är i ofokus . Ville bara säga att jag har bilder med den blomman också typ likadan som denna :)

den kanske är jätte dålig ,men vad vet jag .. utvecklads ju i alla fall på ngt sätt , även om det inte är på det bra ;)ps. nu såg jag att den nya bilden också har ngt som är i ofokus framför sej -

JazzBass
1

#3 - Det där är ju också en riktigt trevlig bild! Glad I den hade jag kanske velat se liiite mer av ljungen och liiite mindre himmel, men det är en smaksak - det finns ju inget rätt eller fel när det gäller såna här bilder. Tycker ändå du har ett bra öga för komposition, och det är nåt som också bara blir bättre med tiden.

Den här bilden har ett tydligare blickfång än den första bilden, i form av den enskilda stjälken/kvisten som tittar upp i mitten av bilden. Blicken söker sig direkt till den då den är i skärpa och ligger mot en jämn himmel i bakgrunden. Först efter en liten stund vandrar blicken vidare och börjar utforska de andra delarna av bilden mer ingående.

Det stör i den här bilden absolut ingenting att det finns en del oskarpa blommor i förgrunden, det är tvärtom fullt normalt och till och med önskvärt i en sån här bild, där fokusen ligger på nåt annat blickfång. Fint fotat tycker jag! Glad

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

neanea09
0

#4:

Åh det var ju positivt .

Tack för kritiken ! Glad

MissInAction
0

Instämmer helt med #2 Glad så jag tänker inte upprepa något egentligen. Men jag vill säga att du har talang och jag tycker att du ska bara fortsätta och fota, testa i olika ljus, olika vinklar, olika skärpa och fokus. Rätt vad det är så kommer det en pangbild!

Jag tycker att båda de här bilderna är fina som nybörjarbilder och speciellt första. Jag gillar det där icke fokuset, kompositionen och färgerna i den Glad

Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

neanea09
0

#6 tack så mycket Glad