Canon lanserar nya skrivare
Tydligen lanserar de nya bra skrivare, kommer till Sverige i slutet av september. Var tvungen att kolla lite, iom att de utlovar fotolabbskvalitet på utskriften.
Vad tror ni? (Engelska)
Den dyraste kommer kosta ungefär 900kr (inkl moms), så kan de verkligen få till DEN kvaliten på bilderna (jämförbart med crimson) så är det verkligen intressant.
//Ylva-Li
|| Studio Li (foto) ||

Glöm inte att man måste ha grejjorna kalibrerade ordentligt för att hålla en hög kvalite, jag fick problem med mina färger bla blått och rött hos crimson, jag använde deras icc profil men det blev inte bra ändå, då köpte jag en color munki och fixar utskrifterna själv på en gammal Canon 4700 och nu är jag helnöjd med mina utskrifter. Jag tror att den största vinsten är att ha kalibrerade grejjor för att nå toppresultat. Men en ny skrivare är ju aldrig fel
En bra skrivare ger inte automatiskt bra utskrifter. Det är t.ex. ganska mycket pillande med profiler för skärm, skrivare och papper för att allt ska bli rätt. Helst ska skrivaren kalibreras mot de papper man ämnar använda, och förstås ska skärmen vara välkalibrerad med omgivningsljuset taget i beaktande. Själv har jag beigetonade väggar i vardagsrummet och ofta dämpad halogenbelysning, så jag tvingades kalibrera skärmen mot en lägre färgtemperatur för att inte få för varm färg på utskrifterna… Utskrifterna borde också betraktas i 5000K belysning för exakt evaluering, har jag förstått.
Rekommenderar att kika in på profiler.nu för lite mer information om färgprofiler för utskrift. Han som drar den sidan är rätt aktiv på FS forum också, har man en fråga om färgprofiler är det inte osannolikt att han svarar.. :-)
Om skrivaren är bra eller inte kan jag inte svara på. Min A3+-skrivare (Epson R1900) kostade tre-fyra gånger mer än den där, och det har inte varit precis lätt att få utskrifterna att likna på det jag ser på skärmen.
Det som är bra att kolla upp (gjorde inte det för de här skrivarna du undrar över) är vilken typ av bläck de använder. Är det vanligt bläck eller pigmentbläck? Det senare är bättre och ger avsevärt längre hållbarhet. Min modell använder sig av pigmentbläck.
Kostnaderna för utskrifterna lönar sig också att ta en titt på. Själv tycker jag det är riktigt roligt att kunna skriva ut själv och jag skriver ut förhållandevis lite ändå så kostnaderna per månad blir inte så stora, men en sats färgpatroner kostar över 100 euro till min printer, och de räcker inte jättelänge. Pappret kostar en del också förstås. Min printer har 8 patroner varav två olika svarta och en glanspatron. Nästan alltid är en eller fler patroner på väg att ta slut (de konsumeras i lite olika takt) så det lönar sig att ha minst en extra av alla där hemma. Just nu har jag det inte…
Det kan alltså vara smart att fortsättningsvis beställa via Crimson om du är nöjd med de utskrifterna och kunderna snällt betalar. :-) Samma kvalitet kan du säkert nå hemma som de levererar, eller t.o.m. högre, men det kräver då som sagt en hel del krig med profiler och annat nödvändigt ont innan man får det hela under tillräckligt bra koll för att i praktiken få bilderna lika bra.
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
Ja absolut! :D
Måste införskaffa en kalebrerare snart. Nog för att min skärm är helt ok. Valde den just pga de bra resultaten i testerna om färgåtergivning. Men helt 100 är det ju aldrig förrän man kalibrerar.
Men en skrivare måste ju ändå vara bra för att det ska bli ok bilder. Jag tror knappast vår skrutt skulle leverera något hållbart t.ex. Men som sagt, är lite nyfiken på vilken typ av bläck och hur många färger den använder.
Änslänge funkar det ju super med crimson. Kunderna får bilderna på skiva och jag rekomenderar crimson där jag vet att de får bra resultat mot det jag gjort i redigering. Men några frågar givetvis om man inte kan skriva ut själv, åt dem, hemma.
Inte direkt läge just nu med en skrivare. Det är inte hållbart ekonomiskt, som du säger. Men visst är det intressant att tänka och fundera. ;)
//Ylva-Li
|| Studio Li (foto) ||